مدل والدگری معنوی خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

3 هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث

10.30471/ipf.2025.10316.1004

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: والدگری اغلب به صورت ناآگاهانه و بدون تفکر انجام می‌شود، در حالی که آگاهی والدین هم وظیفه‌ای اخلاقی است و هم به بهبود عملکرد فرزندان کمک می‌کند. سبک والدگری، مجموعه‌ای از باورها و نگرش‌های والدین نسبت به تربیت فرزند است. پیچیدگی شخصیت انسان و فقدان آموزش در این زمینه، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. آموزش صحیح برای شکل‌گیری شخصیت فرزندان، ریشه در خانواده دارد و خانواده می‌تواند اخلاق فرزند را در زندگی آینده آماده کند. انحطاط اخلاقی فرزندان، پیامدهایی مانند کاهش عملکرد شناختی و شایستگی اجتماعی را به دنبال دارد و منبع استرس برای والدین است. والدگری در دیدگاه چندبعدی معنوی، تعاملی عاقلانه و معنوی است که از آن به عنوان تعامل خداسوئی یاد می‌شود. این تعامل با هدف مراقبت از نسل توحیدی صورت می‌گیرد و از پیش از تولد تا دوران کودکی، نقشی اساسی در رشد سالم او ایفا می‌کند. شیوه‌های تربیتی خشن، روابط والدین و فرزند را مختل می‌کند و باعث ناسازگاری ذهنی و رشدی در کودکان می‌شود. الگوهای روانشناسی غربی، از منظر فرهنگ توحیدی دارای کاستی‌هایی هستند. پژوهش‌هایی در زمینه فرزندپروری اسلامی انجام شده است، اما پژوهش حاضر با استفاده از مبانی و اصول مشخص، مدل والدگری معنوی خداسو را به صورت ساختاریافته ارائه می‌دهد. هدف این پژوهش، تدوین «مدل والدگری معنوی خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان» بر پایه آیات قرآن کریم و روایات معتبر است.
روش: این پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست، پیش‌نویس مدل «والدگری‌معنوی‌خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان» بر مبنای درمان چندبعدی معنوی‌خداسو تدوین گردید. در مرحله دوم، روایی محتوای این مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای استخراج مؤلفه‌ها و تبیین ساختار «والدگری‌معنوی‌خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان» در مرحله اول، از روش‌های معناشناسی زبانی، تحلیل مؤلفه‌ای و تحلیل محتوای کیفی و تفسیری جملات توصیفی-تبیینی متون اسلامی (قرآن و حدیث) استفاده شد. واحدهای تحلیل، جملات توصیفی-تبیینی متون اسلامی در نظر گرفته شدند و محتوای آشکار و پنهان این متون بررسی شد. تحلیل داده‌ها با رویکرد مقوله‌بندی و از طریق تلخیص، عرضه و نتیجه‌گیری انجام شد. جامعه اسناد و متنی پژوهش، شامل جملات توصیفی-تبیینی متون اسلامی بود که به دلیل محدودیت، فقط یافته‌های کلی و اصلی ارائه شد. در مرحله دوم، روایی محتوایی مدل از طریق نظرات متخصصان بررسی شد. بدین منظور، اجزا و ساختار مدل به هشت متخصص روانشناسی ارائه گردید. متخصصان دارای سابقه کار بالینی و آشنایی با ساخت مدل بودند. برای جمع‌آوری دیدگاه‌های کارشناسان در مورد ضرورت و مناسب بودن هر مؤلفه، از فرم مشخصات استفاده شد و داده‌های حاصل با استفاده از ضریب «نسبت روایی محتوا» (CVR) و «شاخص روایی محتوا» (CVI) تحلیل شدند.
نتایج: پژوهش حاضر به مفهوم‌سازی «والدگری معنوی خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان» به عنوان رویکردی نوین در تربیت فرزند می‌پردازد که بر پایه گرایش‌ها و رفتارهای والدین در قبال فرزندان استوار است. این رویکرد، زمینه‌ای فرهنگی-دینی برای رفتار والدین فراهم آورده و منجر به بروز ویژگی‌های شناختی، عاطفی و رفتاری مثبت در فرزند و والد می‌شود. کنش اصلی این نظام روانشناختی، خردمندی است و در دو سطح «فعالیت والدینی» و «تعامل والد-فرزندی» قابل بررسی است.
خردمندی، کنش هسته‌ای این نظام است و بر پایه عقلانیت و آموزش‌پذیری انسان بنا شده است. عقل به عنوان ابزاری برای فعال‌سازی بعد معنوی و شناخت مبدأ هستی، نقش محوری دارد. نظام پاسخ‌دهی والدین در خانواده باید بر اساس عقل باشد تا در انجام مسئولیت‌های خود مورد قضاوت قرار نگیرند.
فعالیت والدینی شامل چهار مؤلفه اصلی است: ارجمندی، فرزانگی، پاسخگویی عاطفی و برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری. ارجمندی به معنای نیل به تعالی و شکوفایی فطرت خداخواهی است و شامل ارزشمندی غیرمشروط و تعادل‌جویی تعاملی می‌شود که با سازه عقل ارتباط دارد. فرزانگی نیز به سازه عقل مرتبط است و شامل خیرآموزی و بینش‌بخشی و پنداشت‌سازی است. پاسخگویی عاطفی، که شامل ابراز محبت است، نیازمند چارچوب و اصولی است که ضمن تأمین نیازهای عاطفی، از حدود الهی نیز تجاوز نکند. برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری، شامل ترغیب و ترهیب است که به توسعه فضای روانی-معنوی انسان منجر می‌شود که دو مؤلفه اخیر با سازه قلب ارتباط دارد.
تعامل والد-فرزندی شامل پنج مؤلفه اصلی است: فعال‌سازی، واقعیت‌شناسی، ترخیص، الگوپردازی و مراقبت. فعال‌سازی با الگوی زمینه‌سازی-جویندگی، به رشد عقل تجربی فرزند کمک می‌کند. واقعیت‌شناسی با الگوی موعظت-صیانت، به سازش‌یافتگی فرزند در برابر واقعیت‌های زندگی می‌پردازد. ترخیص با الگوی فرصت-جبران، به فرزند امکان ترمیم و بازسازی خود را می‌دهد. ابن دو الگو با سازه قلب در ارتباط است. الگوپردازی با الگوی الگودهی-الگوپذیری، فرزند را به تقلید عاقلانه از الگوهای مناسب تشویق می‌کند که با سازه صدر در ارتباط است. مراقبت با الگوی نظارت-انتظار، به تنظیم رفتار فرزند در راستای رشد معنوی می‌پردازد که با نظام تدارک عمل مرتبط است. با توجه به آنچه بیان شد، نمودار 1 بیانگر مدل والدگری‌معنوی‌خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان می‌باشد.
 
نمودار1: والدگریمعنویخداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان
سپس، روایی محتوایی مدل والدگری‌معنوی‌خداسو مبتنی بر نظام روانشناختی انسان با محاسبه و تحلیل نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) بررسی شد. نتایج نشان داد که تمام مؤلفه‌های مدل، از روایی مناسبی برخوردار هستند.
بحث و نتیجه گیری: نظام شخصیت، ساختاری فطری و منعطف دارد که با تحول و مدیریت انگیزشی اعمال فرزند، به شکل‌گیری یک نظام شخصیتی-انگیزشی پایدار (شاکله) می‌انجامد. والدگری‌معنوی‌خداسو با هدف تنظیم فضای ادراکی فرزند در چهار حوزه خود، هستی عینی، مبدأ و معاد، و فعال‌سازی نظام پردازشی (عقل، قلب و صدر) از طریق مفاهیم عملیاتی، تعادل فطری شخصیت را حفظ و فرزند را به سوی تعالی معنوی هدایت می‌کند.
فعال‌سازی عقل مطبوع با مفاهیم کرامت و فعال‌سازی عقل مسموع با حکمت‌آموزی، سازه قلب با مفاهیم تذکر، حزم، عفو، بصیرت، موعظه، رفق و مدارا، احسان، محبت، ترغیب و ترهیب، و صدر با مفاهیم عبرت‌دهی، الگو و اسوه بودن و گفت‌وگو صورت می‌گیرد. پس از تثبیت و فعال‌سازی نظام پردازشی، مرحله تدارک والدگری آغاز می‌شود که به بررسی شیوه تعامل با فرزند و ظهور والدگری با مفاهیم کلیدی روانشناختی عدالت، نظارت، مراقبت و امر و نهی منجر می‌شود. هدف نهایی والدگری‌معنوی‌خداسو، نفوذناپذیری در برابر باطل و پذیرش حق (تواضع در برابر حق/توحیدیافتگی) است.
مدل حاضر، بر اساس عملیاتی ساختن ویژگی‌های نظام پردازشی و تدارک عمل در والدگری تنظیم شده است. کنش هسته‌ای نظام روانشناختی والدگری بر مبنای خردمندی (عقل) استوار است. خردورزی، مبنای اصلی شناخت در والدگری‌معنوی‌خداسو است و هسته اصلی این سیستم محسوب می‌شود. هدف اصلی از تبیین این نوع والدگری، دستیابی والدین و فرزندان به مکانیزم‌های تعادل و تعالی در سطح روانی است. وقتی فرزند از تعادل کافی در رفتارها، شناخت‌ها و عواطف خود برخوردار شد، تمایل او به پیگیری فعالیت‌های معنوی افزایش می‌یابد.
هدف نهایی سبک والدگری‌معنوی‌خداسو، رسیدن فرزند به رشدی از توحیدیافتگی است. در این نوع والدگری، نیت و هدف یک عمل توحیدی است و عمل توحیدی، هویت معنوی را شکل می‌دهد. بر اساس منابع دینی، انسان دارای دو بعد طبیعی و معنوی است. بعد طبیعی با حوزه‌های ادراکی خود، هستی عینی (دیگران و دنیا) سروکار دارد که بیشتر به تعادل، و بعد معنوی به حوزه‌های ادراکی مبدأ و غایت سروکار دارد که بیشتر به تعالی انسان گرایش دارد که مراحل و مسیر تعامل مؤلفه‌ها و سازه‌های والدگری‌معنوی‌خداسو در فرزند توحیدیافته به شکل زیر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hosein Haghshenas 1
  • masood janbozorgi 2
  • mahdi abbasi 3
  • abbas pasandide 3
  • masood azarbayejani 2
1 Research institute of the field and university
2 Faculty of Research Institute and University
3 Faculty of Quran and Hadith Research Institute
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: Parenting is often performed unconsciously and without deliberation, whereas parental awareness is both an ethical imperative and conducive to enhancing children’s performance. Parenting style encompasses a set of parental beliefs and attitudes regarding child-rearing. The complexity of human personality and the lack of proper training in this domain pose significant challenges. Effective education for the formation of children’s character is rooted in the family, which can prepare the child’s ethics for future life. The moral decline of children results in consequences such as diminished cognitive function and social competence, and it serves as a source of stress for parents.
From a multidimensional spiritual perspective, parenting is a judicious and spiritual interaction, often referred to as a God-oriented interaction. This interaction aims to nurture the monotheistic generation and plays a crucial role in the child’s healthy development from pre-birth through childhood. Harsh disciplinary practices disrupt parent-child relationships and lead to mental and developmental maladjustment in children. Western psychological paradigms exhibit shortcomings from a monotheistic cultural viewpoint. While research on Islamic parenting has been conducted, the present study systematically presents a structured model of God-oriented spiritual parenting based on defined principles and foundations. The objective of this research is to formulate a “God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System” grounded in the verses of the Holy Quran and authentic narrations.
Method: This research was conducted in two phases. In the first phase, a preliminary draft of the “God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System” was developed based on the multidimensional spiritual-God-oriented therapy. In the second phase, the content validity of this model was evaluated. To extract the components and elucidate the structure of the “God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System” in the first phase, linguistic semantics, component analysis, and qualitative-interpretive content analysis of descriptive-explanatory sentences from Islamic texts (Quran and Hadith) were employed. The units of analysis were considered to be the descriptive-explanatory sentences of Islamic texts, and both the overt and latent content of these texts were examined. Data analysis was performed using a categorization approach through summarization, presentation, and conclusion. The documentary and textual population of the research included descriptive-explanatory sentences from Islamic texts, and due to limitations, only general and main findings are presented.
In the second phase, the content validity of the model was assessed through expert opinions. To this end, the components and structure of the model were presented to eight psychology specialists. These specialists had clinical work experience and familiarity with model construction. A specific form was used to collect experts’ views on the necessity and appropriateness of each component, and the resulting data were analyzed using the Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) coefficients.
Results: The present research conceptualizes the “God-Oriented Spiritual Parenting Based on the Human Psychological System” as a novel approach to child-rearing, founded on parental inclinations and behaviors towards children. This approach provides a cultural-religious framework for parental conduct, leading to the emergence of positive cognitive, emotional, and behavioral characteristics in both child and parent. The core action of this psychological system is wisdom, which can be examined at two levels: “Parental Activity” and “Parent-Child Interaction.”
Wisdom is the nuclear action of this system, built upon human rationality and teachability. Reason plays a pivotal role as a tool for activating the spiritual dimension and understanding the origin of existence. The parental response system within the family must be based on reason to avoid being judged in the performance of their responsibilities.
Parental Activity comprises four main components: dignity, sagacity, emotional responsiveness, and the approach and inhibition program. Dignity refers to achieving transcendence and the flourishing of the God-seeking nature, encompassing unconditional worthiness and interactive equilibrium, which is linked to the construct of reason. Sagacity is also connected to the construct of reason and includes teaching goodness, providing insight, and concept formation. Emotional responsiveness, which involves expressing affection, requires a framework and principles that, while meeting emotional needs, do not transgress divine boundaries. The approach and inhibition program, involving encouragement and deterrence, leads to the development of the human psycho-spiritual space, with these latter two components being associated with the construct of the heart.
Parent-Child Interaction includes five main components: activation, reality recognition, release, role-modeling, and care. Activation, through the contextualization-seeking pattern, aids in the child’s empirical rational development. Reality recognition, through the admonition-preservation pattern, addresses the child’s adaptation to life’s realities. Release, through the opportunity-compensation pattern, allows the child to repair and reconstruct themselves. These two patterns are associated with the construct of the heart. Role-modeling, through the modeling-emulation pattern, encourages the child to rationally imitate suitable models, which is associated with the construct of the chest. Care, through the monitoring-expectation pattern, regulates the child’s behavior in alignment with spiritual growth, which is linked to the action provision system. Based on the foregoing, Figure 1 represents the God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System.
Figure 1: God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System
Following this, the content validity of the God-Oriented Spiritual Parenting Model Based on the Human Psychological System was examined by calculating and analyzing the Content Validity Ratio (CVR) and the Content Validity Index (CVI). The results indicated that all components of the model possess adequate validity.
Discussion and Conclusion: The personality system possesses an innate and flexible structure that, through the transformation and motivational management of a child’s actions, leads to the formation of a stable personality-motivational system (Shakilah). God-Oriented Spiritual Parenting aims to regulate the child’s perceptual space across four domains: self, objective existence, origin (Mabda’), and return (Ma’ad). By activating the processing system (intellect, heart, and chest) through operational concepts, it maintains the personality’s innate balance and guides the child toward spiritual transcendence.
The activation of the innate intellect (Aql-e Matboo’) occurs through concepts of dignity (karamat), and the activation of the acquired intellect (Aql-e Masmoo’) through wisdom-teaching (hikmat-āmōzī). The heart (qalb) construct is activated through concepts such as remembrance (tazakkur), prudence (ḥazm), forgiveness (afw), insight (baṣīrat), admonition (mawʿiẓa), gentleness and tolerance (rifq va mudārā), benevolence (iḥsān), affection (maḥabbat), encouragement (targhīb), and deterrence (tarhīb). The chest (ṣadr) is activated through concepts of lesson-giving (ʿibrat-dehi), role-modeling (algō wa uswa būdan), and dialogue (goftogoo). Following the stabilization and activation of the processing system, the parenting provision phase (tadāruk-e vālidegri) commences, leading to an examination of interaction methods with the child and the manifestation of parenting through key psychological concepts of justice, supervision, care, and commanding and forbidding. The ultimate goal of God-Oriented Spiritual Parenting is impenetrability to falsehood and acceptance of truth (humility before truth / monotheistic integration).
The present model is structured based on the operationalization of the characteristics of the processing system and action provision in parenting. The core action of the psychological system of parenting is grounded in wisdom (intellect). Prudence serves as the primary basis for cognition in God-Oriented Spiritual Parenting and is considered the core of this system. The main objective of elucidating this type of parenting is for parents and children to achieve mechanisms of balance and transcendence at the psychological level. Once a child attains sufficient balance in their behaviors, cognitions, and emotions, their inclination to pursue spiritual activities increases.
The ultimate goal of the God-Oriented Spiritual Parenting style is for the child to achieve a state of monotheistic integration (tawḥīd-yāftegi). In this type of parenting, the intention and purpose of an action are monotheistic, and monotheistic action shapes spiritual identity. Based on religious sources, humans possess two dimensions: natural and spiritual. The natural dimension deals with the perceptual domains of the self and objective existence (others and the world), primarily tending towards balance. The spiritual dimension deals with the perceptual domains of the origin and ultimate goal, primarily inclining towards human transcendence. The stages and trajectory of the interaction between the components and constructs of God-Oriented Spiritual Parenting in a monotheistically integrated child will be as follows:
Figure 1: Stages and Trajectory of Interaction of God-Oriented Spiritual Parenting Components with Constructs of the Human Psychological System in a Monotheistically Integrated Child

کلیدواژه‌ها [English]

  • God-Oriented Spiritual Parenting
  • Parenting
  • Reality-Orientation
  • Tracing
  • Modeling
  • Care
  • the Human Psychological System
ابن‌ابی‌فراس حمدان، ورام، (بی‌تا)، تنبیه الخواطر ونزهة النواظر (مجموعة ورّام)، بیروت:دارالتعارف ودار صعب.
ابن‌أبى‌الدنیا، ابوبکرعبداللّه‌بن‌محمّد، (بی‌تا)، الإخوان، تحقیق:محمّدعبدالرحمان‌طوالبةونجم‌عبدالرحمن‌خلف، قاهره:دارالاعتصام.
ابن‌أبی‌الحدید، عبدالحمیدبن‌هبة‌الله‏، (1404ق). شرح نهج‌البلاغة لابن أبی‌الحدید، اول‏، ‏قم‏:مکتبة آیة‌الله المرعشی النجفی.
ابن‌بابویه القمّی، محمّدبن‌علی(الشیخ الصدوق)، (1405ق)، کمال الدین وتمام النعمة، تحقیق: علی أکبر الغفّاری، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
ابن‌بابویه القمّی، محمّدبن‌علی(الشیخ‌الصدوق)، (1361)، معانی الأخبار، تحقیق:علی‌أکبرالغفّاری، قم:مؤسسة النشر الإسلامی.
ابن‌بابویه‌قمی، أبوجعفرمحمّدبن‌علیّ بن الحسین، (1414ق)، الخصال، قم:مؤسسة النشر الإسلامی.
ابن‌بابویه، م. (1413ق). ‏ من لا یحضره الفقیه‏. دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم، (1414ق). لسان‌العرب، سوم‏، بیروت:دارصادر.
اشتاینبرگ، لارنس، (1396)، ده اصل ثابت فرزندپروری، مهرنوش عابر، تهران: رشد.
اصبهانی، أحمدبن‌عبداللَّه(أبونعیم)، (1387ق)، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، بیروت: دار الکتاب العربی.
باقری، خسرو(1370)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
بنی‌هاشمی، سید محمد(1392)، درآمدی بر تربیت عقلانی (سه جلد)، تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر.
بی‌ریا ناصر و دیگران، (1375)، روانشناسی رشد: با نگرش به منابع اسلامی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها (سمت).
بیهقی، أحمدبن‌حسین(1410ق)، شُعب الإیمان، تحقیق:محمّدسعید بسیونی زغلول، بیروت:دارالکتب العلمیة.
پناهی، علی احمد(1400)، سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
تمیمی، عبدالواحد، (1360ش)، غرر الحکم ودرر الکلم، تحقیق: میر جلال الدین محدّث اُرمَوی، تهران: دانشگاه تهران.
جان‌بزرگی، مسعود، (1398)، درمان چند بعدی معنوی یک رویکرد خداسو برای مشاوران و روان‌درمانگران، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوادی‌آملی، عبدالله، (۱۳۶6). کرامت در قرآن، قم:مرکز فرهنگی‌رجاء.
جولائیها ناهید، جان‌بزرگی مسعود، علیپور احمد، پسندیده عباس. مقایسه میزان اثربخشی فرزندپروری چندبعدی معنوی خداسو؛ فرزندپروری مثبت بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پراسترس. مجله تحقیقات علوم رفتاری 1400؛19(2): 276-292.
جیرانی، محسن؛ عباسی، مهدی (1397)، تبیین الگوی فرزندپروری آسان بر اساس منابع اسلامی، اسلام و پژوهش‌های روان‌شناختی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی10، ص67-92.
حائری شیرازی، آیت الله محی الدین (1402)، راه رشد الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دفتر نشر معارف.
حرالعاملی، محمد بن حسن، (1991م)، وسائل الشیعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت: دارالاحیای تراث العربی.
حرانی، أبى‌محمّدالحسن‌بن‌علیّ(1404ق)، تحف العقول، تحقیق: على اکبر غفارى، قم:مؤسّسه نشر الإسلامى.
حسینی‌زاده، سیدعلی(1397)، روش‌های تربیتی در قرآن کریم، ارائه الگو، قصه‌گویی، تشویق و تنبیه (جلد سوم)، قم:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسینی‌زاده، سیدعلی(1400)، روش‌های تربیتی در قرآن کریم، محبت، بینش و بصیرت، عدالت و اعتدال، نظارت و مراقبت و بحث و گفتگو(جلد چهارم)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسینی‌زاده، سیدعلی، مشایخی، شهاب الدین(1393)، روش‌های تربیتی در قرآن کریم، حکمت‌آموزی، عفو و گذشت، تکریم و احترام، وفق و مدارا، احسان(جلد دوم)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حق‌شناس، محمدحسین؛ جان‌بزرگی، مسعود، (1403)، تبیین مکانیزم ارتباطی مفاهیم والدگری‌معنوی‌خداسو با نظام روان‌شناختی انسان، پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، دوره 10، شماره 21.
حق‌شناس، محمدحسین؛جان‌بزرگی، مسعود(1403)، الگوی نظری موعظت-صیانت بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو، تربیت اسلامی، دوره 19، شماره 50. شماره پیاپی 50، صفحه 37-55
دیلمی، أبومحمّدالحسن‌بن‌أبی‌الحسن، (1398ق)، إرشاد القلوب، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
دیلمی، لأبی‌شجاع‌شیرویه‌بن‌شهردار، (1406ق)، الفردوس بمأثورالخطاب، تحقیق:السعیدابن‌بسیونی زغلول، دارالکتب‌العلمیةـبیروت.
دیلمی، لأبی‌محمّدالحسن‌بن‌أبی‌الحسن(1414ق)، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم: مؤسّسة آل البیت علیهم‏السلام.
راوندی، أبوالحسین‌سعیدبن‌هبة‌اللّه‏، (1407ق)، الدعوات(سلوةالحزین)، قم:مدرسة‌الإمام‌المهدی(عج).
راوندی، ابوالرضاالسیّدفضل‌اللّه‌بن‌علیّ‌الحسنی، (1377ش)، النوادر، تحقیق:سعیدرضاعسکری، قم:مؤسّسة دارالحدیث.
سرمد، زهره و دیگران، (1385)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران:آگاه.
سمرقندی، نصربن‌محمّد، (1413ق)، تنبیه الغافلین، تحقیق: یوسف علی بدیوی، بیروت:دارابن‌کثیر.
سمرقندی، محمّدبن‌مسعودالسلمی(العیاشی)، (1380ق)، تفسیرالعیاشی، تحقیق: هاشم الرسولی المحلّاتی، تهران:المکتبة العلمیة.
سیوطی، عبدالرحمن‌بن‌أبی‌بکر، (1414ق)، الدّر المنثور، بیروت: دارالفکر.
سیف، علی اکبر، (1390)، ساختن ابزارهای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دیدار.
شریف‌یزدی، سعید؛ جهانگیرزاده قمی، محمدرضا؛ بنیانی، محمدرضا و سلطانی‌پور، معصومه (1401)، مؤلفه‌های نگرش به فرزندآوری و فرزندپروری بر اساس منابع اسلامی، اسلام و پژوهش‌های روان‌شناختی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی17، ص27-49.
صادقی سرشت، علی(1399)، به سوی آسمان(2) سلامت معنوی کودکان با نگرش اسلامی، پیش از تولد تا 12 سالگی کتاب والدین و مربیان، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران.
طبرسی، فضل‌بن‌الحسن، (1414ق)، مکارم الأخلاق، تحقیق: علاء آل جعفر، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
طوسی، محمدبن‌حسن، (1364ش)، تهذیب الأحکام، تحقیق:السیّدحسن‌الخرسان، تهران:دارالکتب‌الإسلامیة.
عاملی، زین‌الدین علی‌(الشهید الثانی)(1415ق)، منیة المرید، قم: مکتب الإعلام الإسلامی.
عباسی، مهدی(1397)، تدوین مدل مفهومی لذت‌بری سعادن‌گر بر اساس منابع اسلامی و ساخت و امکان‌سنجی طرح‌نمای درمانی آن در کاهش نشانگان افسردگی، پایان‌نامه دکتری، قم:موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
علامه جعفری، محمدتقی(1399). انسان شناسی، اول، موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
فراهیدى، خلیل‌بن‌احمد، (1409ق).کتاب‌العین، ‏ دوم، قم‏:نشرهجرت.
قائمی مقدم، محمدرضا(1391)، روش‌های تربیتی در قرآن کریم، تذکر و یادآوری، موعظه و نصیحت، عبرت‌دهی، امر و نهی (جلد اول)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
قضاعى، محمّد بن سلامة، (1405ق)، مسند الشهاب، تحقیق: حمدى عبدالمجید السلفى، بیروت: مؤسّسة الرسالة.
قمی، علی‌بن‌إبراهیم، (1404ق)، تفسیر القمی، قم: مؤسسة دار الکتاب.
الکیدری، أبوالحسن‌محمّدبن‌الحسین، (1375ش)، الدیوان المنسوب إلى الإمام علیّ، تحقیق:أبوالقاسم إمامی، طهران: اُسوة.
کلینى، م.(1407ق). الکافی(ط-الإسلامیة). چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة
گلادینگ، ساموئل، (1392)، خانواده درمانی، ترجمه عزیزالله تاجیک و محسن اسماعیلی بهاری، تهران: تزکیه.
گلدنبرگ، هربرت و آیرین، گلدنبرگ(1394)، مروری بر خانواده درمانی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا.
متقی، علی بن حسام الدین، (1419ق)، کنز العمال فی سنن الاقوال و الفعال، بیروت: دارالکتب العلمیه.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1403 ق‏). بحارالأنوار(ط-بیروت)، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، ‏ دوم‏.
مشکینی أردبیلی، علی(1406ق)، المواعظ العددیة، تحقیق: علی الأحمدی المیانجی، چهارم، قم:الهادی.
منصور، محمود(1369)، روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری، تهران: سمت.
موسوی، محمّدبن‌الحسین الموسوی(الشریف‌الرضی)، (1378ش)، نهج‌البلاغة، ترجمه:سیدجعفرشهیدی، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
میلانی‌فر، بهروز، (1372)، بهداشت روانی، تهران: قومس.
نیشابوری، محمّدبن‌عبداللَّه، (1411ق)، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، بیروت:دارالکتب العلمیة.
همت‌بناری، علی، (1394)، اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام، دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی، س9، ش16، ص135-152.
هندی، علی‌المتّقی بن حسام الدین، (1397ق)، کنز العمّال فی سنن الأقوال والأفعال، تصحیح: صفوة السقّا، بیروت: مکتبة التراث الإسلامی.
Argyle, M. (2001), The psychology of happiness (2nd edition), London: Rutledge Press, Taylor & Francis Group.
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authorit. Developmental psychology Monographs, 4(1).
Bolger KE, Patterson C, Thompson W, Kupersmidt J. Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship. Child Dev. (1995) 66:1107–29.
Bolger KE, Patterson C, Thompson W, Kupersmidt J. Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship. Child Dev. (1995) 66:1107–29.
Chambless, D. L., Baker, M. J., Baucom, D. H., Beutler, L. E., Calhoun, K. S., Crits Christoph, P., & Woody, S. R, 1998, “Update on empirically validated therapies, II”, The Clinical Psychologist, N. 51, p. 3-16.
Conger RD, Conger KJ, Martin MJ. Socioeconomic status, family processes, and individual development. J Marriage Fam. (2010) 72:685–704.
Deater-Deckard, K., & Scarr, S. (1996). Parenting stress among dual-earner mothers and fathers: Are there gender differences? Journal of Family Psychology, 10(1), 45.
Didaktika Religia, 4(2), 86–110
Drisko, J. W., & Maschi, T. (2016), Content analysis, Pocket Guides to Social Work R.
El-Sheikh M, Cummings EM, Kouros CD, Elmore-Staton L, Buckhalt J. Marital psychological and physical aggression and children’s mental and physical health: direct, mediated, and moderated effects. J Consult Clin Psychol. (2008) 76:138.
El-Sheikh M, Cummings EM, Kouros CD, Elmore-Staton L, Buckhalt J. Marital psychological and physical aggression and children’s mental and physical health: direct, mediated, and moderated effects. J Consult Clin Psychol. (2008) 76:138.
Gadsden, V. L., Ford, M., & Breiner, H. (2016). Parenting matters: Supporting parents of children ages 0-8. In Parenting Matters: Supporting Parents of Children Ages 0-8. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/21868.
Gershoff E, Aber J, Raver C, Lennon M. Income is not enough: incorporating material hardship into models of income associations with parenting and child development. Child Dev. (2007) 78:70–95.
Gershoff E, Aber J, Raver C, Lennon M. Income is not enough: incorporating material hardship into models of income associations with parenting and child development. Child Dev. (2007) 78:70–95.
Hairina, Y. (2016). Prophetic parenting sebagai model pengasuhan dalam pembentukan karakter (akhlak) anak. Jurnal Studia Insania, 4(1), 79–94
Hasanah, M. (2019). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Keluarga Dalam Islam Berdasarkan Al-Qur’an Dan Al-Hadits. Kemampuan Koneksi Matematis (Tinjauan Terhadap Pendekatan Pembelajaran Savi), 53(9), 1689–1699.https://doi.org/10.30868/im.v3i01.629.
Hassoun, R. (2022). The impact of parental involvement on academic achievement of 3rd cycle students in schools of South Lebanon. International Journal of Education, Technology and Science (IJETS), 2(1), 024–046.
Hidalgo, M. V., Jiménez, L., López-Verdugo, I., Lorence, B., & Sánchez, J. (2016). “Family Education and Support” program for families at psychosocial risk: The role of implementation process. Psychosocial Intervention, 25(2), 79–85. https://doi. org/10.1016/j.psi.2016.03.002.
Hoeve, M. Dubas, J.S. Gerris, J. R.M. Van DerLaan, Peter, H. & et al. (2011) “Maternal and Paternal Parenting Styles: Unique and Combined Link s to Adolescent and Early Adult Delinquency”. Journal of Adolescence, No. 34 (5), p. 813–827.
Jelic M. Developing a sense of identity in preschoolers. Mediterr J Soc Sci. (2014) 5:225–34.
Khakim, A., & Munir, M. (2019). Islamic parenting: Aktualisasi pendidikan islam dalam tafsir Q.S. Luqman Ayat 12-19. JIE (Journal of Islamic Education), 3(2),203.
Kodir, A., & Sonjaya, W. (2015). Human nature based on Al-qur’an as the basic of education development. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 301–326.
Muh Saerozi, ‘Historical Study on the Changes of Religious and Moral Education in Indonesia’, Journal of Indonesian Islam 8, no. 1 (1 June 2014): 39–58, https://doi.org/10.15642/JIIS.2014.8.1.39-58;
Papalia, Dine E., Human Development, New York: McGrow Hill, 1992.
Polit, D. F. Beck, C. T., 2006, “The Content Validity Index: Are You Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations”, In: Research in Nursing & Health, V. 29, p. 489-798.
Purwandari, S., Husna, A. N., & Tawil, T. (2022). Islamic parenting model to increase family literacy: A mixed method study. International Journal of Islamic Educational Psychology, 3(2),111-129. http://dx.doi.org/10.18196/ijiep.v3i2.14039
Rahmawati, S. W. (2016). Holistic parenting: The contribution of Islamic parenting in preventing school bullying in Jakarta, Indonesia. Journal of Education and Social Sciences, 5(2), 82–85.
Shabas S. Relationships between parents and preschool-age children attending kindergartens. Procedia Soc Behav Sci. (2016) 233:269–73.
Shultz, K. S. Whitney, D. J. & Zickar, M. J., 2014, Measurement Theory in Action, Case Studies and Exercises, New York, Routledge.
Sidani, S. & Braden. C. J., 2011, Design, evaluation, and translation of nursing intervention John Wiley & Sons.
Sofyan, I. (2019). Mindful Parenting: Strategi Membangun Pengasuhan Positif dalam Keluarga. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 41.
Styawati, Y. (2016). Prophetic parenting sebagai paradigma pendidikan karakter.
Tawil, Purwandari, S., & Alawiyah, E. M. L. (2019). Pengembangan model parenting berbasis kesalehan keluarga untuk menumbuhkan minat baca guna mengatasi kecanduan gawai pada anak. Universitas Muhammadiyah Magelang.
References
Abbasi, M. (2018). Development of a Conceptual Model of Hedonistic Pleasure Based on Islamic Sources and Construction and Feasibility of its Therapeutic Scheme in Reducing Depression Symptoms (Doctoral dissertation). Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian]
Al-Kidari, A. M. H. (1996). Diwan Attributed to Imam Ali. (A. Emami, Ed.). Osveh. [In Persian]
Allameh Jafari, M. T. (2020). Anthropology. Institute for Compilation and Publication of Allameh Jafari’s Works. [In Persian]
Ameli, Z. A. (1994). Munyat al-Murid. Maktab al-I’lam al-Islami. [In Persian]
Argyle, M. (2001), The psychology of happiness (2nd edition), London: Rutledge Press, Taylor & Francis Group.
Bagheri, K. (1991). Negahi Dobareh be Tarbiyat-e Islami [A Second Look at Islamic Education]. Tehran: Madreseh Publications. [In Persian]
Bani Hashemi, S. M. (2013). Daramadi bar Tarbiyat-e Aqlani [An Introduction to Rational Education] (Vols. 1-3). Tehran: Monir Cultural Publishing Center. [In Persian]
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authorit. Developmental psychology Monographs, 4(1).
Bayhaqi, A. B. H. (1990). Shu’ab al-Iman. (M. S. B. Zaghlul, Ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah. [In Persian]
Biria, N., et al. (1996). Ravanshenasi-ye Roshd: Ba Negah-e be Manabe’-e Islami [Developmental Psychology: With a Focus on Islamic Sources]. Tehran: SAMT. [In Persian]
Bolger KE, Patterson C, Thompson W, Kupersmidt J. Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship. Child Dev. (1995) 66:1107–29.
Bolger KE, Patterson C, Thompson W, Kupersmidt J. Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship. Child Dev. (1995) 66:1107–29.
Chambless, D. L., Baker, M. J., Baucom, D. H., Beutler, L. E., Calhoun, K. S., Crits Christoph, P., & Woody, S. R, 1998, “Update on empirically validated therapies, II”, The Clinical Psychologist, N. 51, p. 3-16.
Conger RD, Conger KJ, Martin MJ. Socioeconomic status, family processes, and individual development. J Marriage Fam. (2010) 72:685–704.
Daylami, Abi Shuja’ Shiruyeh ibn Shahrdar. (1986). Al-Firdaws bi Ma’thur al-Khitab. (S. I. B. Zaghlul, Ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya. [In Persian]
Daylami, Abu Muhammad al-Hasan ibn Abi al-Hasan. (1978). Irshad al-Qulub. Beirut: Mu’assasat al-A’lami. [In Persian]
Daylami, Abu Muhammad al-Hasan ibn Abi al-Hasan. (1994). A’lam al-Din fi Sifat al-Mu’minin. Qom: Mu’assasat Al al-Bayt (a.s.). [In Persian]
Deater-Deckard, K., & Scarr, S. (1996). Parenting stress among dual-earner mothers and fathers: Are there gender differences? Journal of Family Psychology, 10(1), 45.
Drisko, J. W., & Maschi, T. (2016), Content analysis, Pocket Guides to Social Work R.
El-Sheikh M, Cummings EM, Kouros CD, Elmore-Staton L, Buckhalt J. Marital psychological and physical aggression and children’s mental and physical health: direct, mediated, and moderated effects. J Consult Clin Psychol. (2008) 76:138.
El-Sheikh M, Cummings EM, Kouros CD, Elmore-Staton L, Buckhalt J. Marital psychological and physical aggression and children’s mental and physical health: direct, mediated, and moderated effects. J Consult Clin Psychol. (2008) 76:138.
Farahidi, K. A. (1988). Kitab al-Ayn. Nashr Hijrat. [In Persian]
Gadsden, V. L., Ford, M., & Breiner, H. (2016). Parenting matters: Supporting parents of children ages 0-8. In Parenting Matters: Supporting Parents of Children Ages 0-8. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/21868.
Gershoff E, Aber J, Raver C, Lennon M. Income is not enough: incorporating material hardship into models of income associations with parenting and child development. Child Dev. (2007) 78:70–95.
Gershoff E, Aber J, Raver C, Lennon M. Income is not enough: incorporating material hardship into models of income associations with parenting and child development. Child Dev. (2007) 78:70–95.
Ghaemi Moghadam, M. R. (2012). Educational Methods in the Holy Quran, Reminder and Remembrance, Admonition and Advice, Giving Lessons, Command and Prohibition (Vol. 1). Research Institute of Hawzeh and University. [In Persian]
Gladding, S. T. (2013). Family therapy: History, theory, and process. (A. Tajik & M. Esmaeili Bahari, Trans.). Tazkiyeh. (Original work published 2012). [In Persian]
Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2015). Family therapy: An overview. (M. Firoozbakht, Trans.). Rasa. (Original work published 2012). [In Persian]
Haeri Shirazi, Ayatollah Mohiuddin. (2023). Rah-e Roshd: Religious Model of Child and Adolescent Education. Qom: Nahad-e Namayandegi-ye Magham-e Moazzam-e Rahbari dar Daneshgahha, Daftar-e Nashr-e Maaref. [In Persian]
HaghShenas, Mohammad Hossein, & JanBozorgi, Masoud. (2024). Explaining the Communication Mechanism of the Concepts of God-Oriented Spiritual Parenting with the Human Psychological System. Journal of Islamic Psychology, 10(21). [In Persian].
HaghShenas, Mohammad Hossein, & JanBozorgi, Masoud. (2024). Theoretical Model of Exhortation-Protection Based on Islamic Sources for God-Oriented Spiritual Parenting. Islamic Education, 19(50), 37-55. [In Persian]. https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2251.html.
Hairina, Y. (2016). Prophetic parenting sebagai model pengasuhan dalam pembentukan karakter (akhlak) anak. Jurnal Studia Insania, 4(1), 79–94
Harrani, Abi Muhammad al-Hasan ibn Ali. (1984). Tuhaf al-Uqul. (A. A. Ghaffari, Ed.). Qom: Mu’assasa Nashr al-Islami. [In Persian]
Hasanah, M. (2019). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Keluarga Dalam Islam Berdasarkan Al-Qur’an Dan Al-Hadits. Kemampuan Koneksi Matematis (Tinjauan Terhadap Pendekatan Pembelajaran Savi), 53(9), 1689–1699.https://doi.org/10.30868/im.v3i01.629.
Hassoun, R. (2022). The impact of parental involvement on academic achievement of 3rd cycle students in schools of South Lebanon. International Journal of Education, Technology and Science (IJETS), 2(1), 024–046.
Hemmat Banari, A. (2015). Principles of Parenting in the Lifestyle of Ahl al-Bayt (peace be upon them). Two Quarterly Scientific-Research Studies of Islam and Psychology, 9(16), 135–152. [In Persian]. https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_878.html.
Hidalgo, M. V., Jiménez, L., López-Verdugo, I., Lorence, B., & Sánchez, J. (2016). “Family Education and Support” program for families at psychosocial risk: The role of implementation process. Psychosocial Intervention, 25(2), 79–85. https://doi. org/10.1016/j.psi.2016.03.002.
Hindi, A. M. H. (1977). Kanz al-Ummal fi Sunan al-Aqwal wa al-Af’al. (S. Saqqa, Ed.). Maktabat al-Turath al-Islami. [In Persian]
Hoeve, M. Dubas, J.S. Gerris, J. R.M. Van DerLaan, Peter, H. & et al. (2011) “Maternal and Paternal Parenting Styles: Unique and Combined Link s to Adolescent and Early Adult Delinquency”. Journal of Adolescence, No. 34 (5), p. 813–827.
Hosseini Zadeh, Seyyed Ali, & Mashayekhi, Shahabuddin. (2014). Educational Methods in the Holy Quran: Wisdom Learning, Forgiveness and Clemency, Reverence and Respect, Conformity and Tolerance, Charity (Vol. 2). Qom: Pazhuheshgah-e Howzeh va Daneshgah. [In Persian]
Hosseini Zadeh, Seyyed Ali. (2018). Educational Methods in the Holy Quran: Presentation of Model, Storytelling, Encouragement and Punishment (Vol. 3). Qom: Pazhuheshgah-e Howzeh va Daneshgah. [In Persian]
Hosseini Zadeh, Seyyed Ali. (2021). Educational Methods in the Holy Quran: Love, Insight and Vision, Justice and Moderation, Supervision and Monitoring, and Discussion and Dialogue (Vol. 4). Qom: Pazhuheshgah-e Howzeh va Daneshgah. [In Persian]
Hurr al-Amili, Muhammad ibn Hasan. (1991). Wasa’il al-Shi’a. (A. Rabbani Shirazi, Ed.). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Persian]
Ibn Abi al-Dunya, A. B. A. M. (n.d.). Al-Ikhwan. (M. A. Tawalba & N. A. Khalaf, Eds.). Cairo: Dar al-I’tisam. [In Persian]
Ibn Abi al-Hadid, A. B. H. (1984). Sharh Nahj al-Balaghah. (1st ed.). Qom: Maktabat Ayatollah al-Mar’ashi al-Najafi. [In Persian]
Ibn Abi Firas Hamdan, W. (n.d.). Tanbih al-Khawatir wa Nuzhat al-Nawazir (Majmu’a-yi Warram). Beirut: Dar al-Ta’aruf wa Dar Sa’b. [In Persian]
Ibn Babawayh al-Qummi, M. B. A. (1982). Ma’ani al-Akhbar. (A. A. Ghaffari, Ed.). Qom: Mu’assasat al-Nashr al-Islami. [In Persian]
Ibn Babawayh al-Qummi, M. B. A. (1985). Kamāl al-Din wa Tamām al-Ni’mah. (A. A. Ghaffari, Ed.). Qom: Mu’assasat al-Nashr al-Islami. [In Persian]
Ibn Babawayh Qomi, A. J. M. B. A. H. (1993). Al-Khisal. Qom: Mu’assasat al-Nashr al-Islami. [In Persian]
Ibn Babawayh, M. (1992). Man, la yahduruhu al-faqih. (2nd ed.). Qom: Daftar-e Entesharat-e Eslami. [In Persian]
Ibn Manzur, M. B. M. (1993). Lisan al-’Arab. (3rd ed.). Beirut: Dar Sader. [In Persian]
Isfahani, A. B. A. (1967). Hilyat al-Awliya’ wa Tabaqat al-Asfiya’. Beirut: Dar al-Kitab al-’Arabi. [In Persian]
Janbozorgi, M. (2019). Darman-e Chand-Bo’di-ye Ma’navi: Yek Rowikard-e Khodaso baraye Moshaveran va Ravandarmangaran [Multidimensional Spiritual Therapy: A God-Centered Approach for Counselors and Psychotherapists]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University. [In Persian]
Javadi Amoli, A. (1987). Keramat dar Quran [Dignity in the Quran]. Qom: Raja Cultural Center. [In Persian]
Jelic M. Developing a sense of identity in preschoolers. Mediterr J Soc Sci. (2014) 5:225–34.
Jirani, M., & Abbasi, M. (2018). Tabyin Algoye Farzandparvari Asan bar Asas Manabe Islami [Explaining the Model of Easy Parenting Based on Islamic Sources]. Islam and Psychological Research, 4(2), 67-92. [In Persian]. https://journals.ueae.ir/article_4.html.
Julaeiha, N., Janbozorgi, M., Alipour, A., & Pasandideh, A. (2021). Moghayeseh Mizane Asarbakhshi Farzandparvari Chandbo’di Ma’navi Khodaso; Farzandparvari Mosbat bar Hormate Khod, Khodkaramadi va Khodmahargari Koodakan Daraye Valedeyn Por Estres [Comparing the Effectiveness of God-Centered Multidimensional Spiritual Parenting; Positive Parenting on Self-Esteem, Self-Efficacy, and Self-Regulation of Children with Stressed Parents]. Journal of Behavioral Sciences Research, 19(2), 276-292. [In Persian]. https://rbs.mui.ac.ir/article-1-1025-fa.html&sw=.
Khakim, A., & Munir, M. (2019). Islamic parenting: Aktualisasi pendidikan islam dalam tafsir Q.S. Luqman Ayat 12-19. JIE (Journal of Islamic Education), 3(2),203.
Kodir, A., & Sonjaya, W. (2015). Human nature based on Al-qur’an as the basic of education development. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 301–326.
Kulayni, M. (1987). Al-Kafi (4th ed.). Dar al-Kutub al-Islamiyya. [In Persian]
Majlisi, M. B. M. T. (1983). Bihar al-Anwar (2nd ed.). Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Persian]
Mansour, M. (199
0). Genetic Psychology: Mental Development from Birth to Old Age. Samt. [In Persian]
Meshkini Ardabili, A. (1986). Al-Mawa’iz al-’Adadiyya (4th ed.). (A. Al-Ahmadi al-Miyanji, Ed.). Al-Hadi. [In Persian]
Milanifar, B. (1993). Mental Health. Qoumes. [In Persian]
Muh Saerozi, ‘Historical Study on the Changes of Religious and Moral Education in Indonesia’, Journal of Indonesian Islam 8, no. 1 (1 June 2014): 39–58. https://doi.org/10.15642/JIIS.2014.8.1.39-58.
Musavi, M. H. (1999). Nahj al-Balagha. (S. J. Shahidi, Trans.). Mu’assasat al-A’lami. [In Persian]
Muttaki, A. H. (1998). Kanz al-Ummal fi Sunan al-Aqwal wa al-Af’al. Dar al-Kutub al-Ilmiyya. [In Persian]
Nishaburi, M. A. (1990). Al-Mustadrak ala al-Sahihayn. (M. A. Ata, Ed.). Dar al-Kutub al-Ilmiyya. [In Persian]
Panahi, A. A. (2021). Sabk-e Farzandparvari ba Rowikard-e Islami [Parenting Style with an Islamic Approach]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University. [In Persian]
Papalia, Dine E., Human Development, New York: McGrow Hill, 1992.
Polit, D. F. Beck, C. T., 2006, “The Content Validity Index: Are You Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations”, In: Research in Nursing & Health, V. 29, p. 489-798.
Purwandari, S., Husna, A. N., & Tawil, T. (2022). Islamic parenting model to increase family literacy: A mixed method study. International Journal of Islamic Educational Psychology, 3(2),111-129. http://dx.doi.org/10.18196/ijiep.v3i2.14039
Qomi, A. I. (1984). Tafsir al-Qomi. Mu’assasat Dar al-Kitab. [In Persian]
Quda’i, M. S. (1985). Musnad al-Shihab. (H. A. Al-Salafi, Ed.). Mu’assasat al-Risala. [In Persian]
Rahmawati, S. W. (2016). Holistic parenting: The contribution of Islamic parenting in preventing school bullying in Jakarta, Indonesia. Journal of Education and Social Sciences, 5(2), 82–85.
Ravandi, Abu al-Husayn Sa’id ibn Hibat Allah. (1987). Al-Da’awat (Salwat al-Hazin). Qom: Madrasat al-Imam al-Mahdi (aj). [In Persian]
Ravandi, Abu al-Reza al-Sayyid Fadl Allah ibn Ali al-Hasani. (1998). Al-Nawadir. (S. R. Askari, Ed.). Qom: Mu’assasat Dar al-Hadith. [In Persian]
Sadeghi Seresht, A. (2020). Towards Heaven (2): Spiritual Health of Children with an Islamic Approach, Before Birth to 12 Years Old, Book of Parents and Educators. Academy of Medical Sciences of the Islamic Republic of Iran. [In Persian]
Samarqandi, Muhammad ibn Mas’ud al-Salami (al-Ayyashi). (1960). Tafsir al-Ayyashi. (H. al-Rasuli al-Mahallati, Ed.). Tehran: al-Maktaba al-Ilmiyya. [In Persian]
Samarqandi, Nasr ibn Muhammad. (1993). Tanbih al-Ghafilin. (Y. A. Badiwi, Ed.). Beirut: Dar Ibn Kathir. [In Persian]
Sarmad, Zohreh, et al. (2006). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah. [In Persian]
Seif, Ali Akbar. (2011). Constructing Measurement Tools for Research Variables in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Didar. [In Persian]
Shabas S. Relationships between parents and preschool-age children attending kindergartens. Procedia Soc Behav Sci. (2016) 233:269–73.
Sharif Yazdi, Saeed; Jahangirzadeh Qomi, Mohammad Reza; Bonyani, Mohammad Reza; & Soltanipour, Masoumeh. (2022). Components of Attitude towards Childbearing and Parenting based on Islamic Sources. Islam and Psychological Researches, 8(1), 27-49. [In Persian]
Shultz, K. S. Whitney, D. J. & Zickar, M. J., 2014, Measurement Theory in Action, Case Studies and Exercises, New York, Routledge.
Sidani, S. & Braden. C. J., 2011, Design, evaluation, and translation of nursing intervention John Wiley & Sons.
Sofyan, I. (2019). Mindful Parenting: Strategi Membangun Pengasuhan Positif dalam Keluarga. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 41.
Steinberg, L. (2017). Dah Asl-e Sabet-e Farzandparvari [The Ten Basic Principles of Good Parenting]. (M. Aber, Trans.). Tehran: Roshd. [In Persian]
Styawati, Y. (2016). Prophetic parenting sebagai paradigma pendidikan karakter.
Suyuti, Abd al-Rahman ibn Abi Bakr. (1994). Al-Durr al-Manthur. Beirut: Dar al-Fikr. [In Persian]
Tabarsi, F. (1993). Makarim al-Akhlaq. (A. Al Jafar, Ed.). Mu’assasat al-Nashr al-Islami. [In Persian]
Tamimi, A. (1981). Ghurar al-Hikam wa Durar al-Kalim. (M. J. M. Ormavi, Ed.). Tehran: Tehran University. [In Persian]
Tawil, Purwandari, S., & Alawiyah, E. M. L. (2019). Pengembangan model parenting berbasis kesalehan keluarga untuk menumbuhkan minat baca guna mengatasi kecanduan gawai pada anak. Universitas Muhammadiyah Magelang.
Tusi, M. (1985). Tahdhib al-Ahkam. (H. Al-Khurasan, Ed.). Dar al-Kutub al-Islamiyya. [In Persian].