نقش باورهای مذهبی بر رفتارهای خودآسیب‌رسان و بدتنظیمی هیجانی نوجوانان و دانش‌آموزان متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: نوجوانی نشان‌دهنده گذار از کودکی به بزرگسالی است و با توالی تغییرات در رشد شناختی، عاطفی، جسمی و روانی اجتماعی مشخص می‌شود. از دیدگاه رشد عصبی، پیچیدگی ساختاری فزاینده و تحولات ساختاری و عملکردی نامتعادل بین نواحی قشری پیشانی که مسئول تنظیم از بالا به پایین احساسات و تکانه‌ها هستند و نیز پاداش‌جویی، نوجوانان را مستعد تصمیم‌گیری ضعیف، مشکلات در تنظیم احساسات و ظرفیت پایین خودکنترلی می‌کند؛ خودآسیب‌رسانی تکانشی است که به رفتارها تکانشی و پرخاشگرانه مانند خودزنی و خودسوزی اشاره دارد و احتمالاً برای رهایی از حالات روانی و هیجانی تحمل‌ناپذیر انجام می‌شود؛ گرچه این رفتار ابتدا سبب کاهش تنش و احساس آرامش می‌شود، اما فرد پس از آن با احساس گناه، شرمندگی و بازگشت احساسات منفی روبه‌رو خواهد شد. یکی دیگر از چالش‌های دوره نوجوانی بدتنطیمی هیجانی است. اصطلاح تنظیم هیجان به توانایی به‌کارگیری راهبردهایی برای درک و ابراز هیجانات و تعدیل تجربه هیجانی اشاره دارد. راهبردهای تنظیم هیجان را می‌توان به‌طور کلی به راهبرد‌های انطباقی و ناسازگار تقسیم کرد. یکی از عوامل مرتبط با رفتار و مسائل و مشکلات دوران نوجوانی باورهای مذهبی است. نگرش‌های مذهبی و باورهای دینی در ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان نقش اساسی دارد. بنابراین با توجه به گسترش روزافزون رفتارهای خودآسیب‌رسان و پرخطر و نیز مشکلات عاطفی و رفتاری در بین نوجوانان و لزوم پیشگیری و درمان این رفتارها و شناسایی عوامل مرتبط و پیش‌بینی‌کننده این رفتار، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای مذهبی بر رفتارهای خودآسیب‌رسان و بدتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان است.
روش: پژوهش حاضر جزء پژوهش‌های توصیفی و طرح‌های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مدارس متوسطه اول ناحیه 6 شهر مشهد تشکیل می‌دهد که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، نخست از بین مدارس پسرانه متوسطه اول ناحیه 6 شهر مشهد سه مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از هر مدرسه دو کلاس به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و تعداد کل نمونه پژوهش 210 نفر بود که تعداد 205 پرسشنامه تکمیل شده جمع‌آوری شد. ابزار پژوهش شامل؛ الف) پرسشنامه رفتار خودآسیب‌رسان، ب) پرسشنامه دشواری‌های تنظیم هیجانی، ج) پرسشنامه باورهای مذهبی بود. داده‌های خام با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون توسط نرم‌افزار spss26 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج و یافته‌ها: نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که نوجوانان و دانش‌آموزان پایه هشتم درصد بیشتری از نمونه پژوهش را به خود اختصاص داده بودند؛ همچنین نوجوانان دارای سواد و تحصیلات والدین لیسانس بیشتر از بقیه نمونه پژوهش بودند.
نتایج پژوهش نشان داد، میزان همبستگی پیرسون بین متغیرهای باورهای مذهبی و رفتار خودآسیب‌رسان 615/0- و سطح معناداری 001/0 به‌دست آمد همچنین میزان همبستگی پیرسون بین متغیرهای باورهای مذهبی و بدتنظیمی هیجانی برابر با 371/0- و سطح معناداری 001/0 به‌دست آمد که می‌توان ادعا کرد بین باورهای مذهبی و بدتنظیمی هیجانی و رفتار خودآسیب‌رسان در بین دانش‌آموزان متوسطه اول ناحیه 6 آموزش و پرورش شهر مشهد رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج مدل رگرسیون نشان داد که مقدار f برابر با 46/88 و سطح معناداری 001/0 می‌باشد که نشان‌دهنده وجود رابطه معنادار در سطح 95 درصد و تأیید مدل رگرسیون است و باورهای مذهبی فدرت پیش‌بینی بدتنظیمی هیجانی و رفتار خودآسیب‌رسان در بین دانش‌آموزان متوسطه اول را دارند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای مذهبی و رفتار خودآسیب‌رسان دانش‌آموزان ناحیه 6 آموزش و پرورش رابطه منفی و معنادار وجود دارد؛ در تبیین این نتیجه می‌توان گفت که گرایش به رفتارهای پرخطر و آسیب‌رسان در دوره نوجوانی نمود بیشتری دارند و نوجوانان در سنین پایین به‌دلیل سستی و ناپایبندی به قواعد اخلاقی ممکن بیشتر در خطر رفتارهای خودآسیب‌رسان باشند، اما پایبندی به دین و باورهای دینی می‌تواند به‌عنوان یک عامل کنترلی عمل کند؛ در واقع، چنانچه فرد دارای پایبندی بیشتری به هنجارهای دینی باشد، به دنبال آن معنایی که به خود و جهان اطرافش می‌دهد، همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای مذهبی و بدتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان متوسطه اول ناحیه 6 آموزش و پرورش رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در تبیین این نتیجه می‌توان گفت که افراد دارای باور مذهبی از کنترل درونی برخوردارند و اعمال و توانایی‌های آنان تعیین‌کننده‌ موفقیت یا شکست‌های آنان است. این افراد از توانایی‌های حل مسئله و انعطاف‌پذیری بالا، عزت نفس و روابط بین‌فردی مستحکم، مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی بالا برخوردارند که این امر خود موجب بهبود تنظیم هیجانی آنها در رویدادها می‌شود. در اسلام تنظیم هیجانات و رغبت‎ها از اصل تعادل پیروی می‎کند؛ اگر فرد به جایی برسد که آنچه از دنیا به او می‎دهند خیلی هیجان‎زده‎اش نکند و نسبت به آنچه از دست می‎دهد، خیلی غمگین نشود، به تنظیم هیجان مطلوب رسیده و به ثبات هیجانی دست می‎یابد. این مهم با تعدیل رغبت‎های عملی فرد از موضوعات مشکل‎زا، ناپایدار و محدود دنیوی به سمت موضوعات پایدار معنوی و ترغیب به اهداف غایی و اخروی به دست می‎آید. باورهای مذهبی نوجوانان به منبعی حمایتگر و فراطبیعی معطوف می‌شود. این افراد هنگام روبه‌رو شدن با مسائل، بهتر می‌توانند هیجانات خود را تنظیم کنند و از روش‌های سازگارانه مناسب‌تری برای پاسخ به هیجاناتشان استفاده کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد کمتر دچار بی‌نظمی رفتاری شوند؛ زیرا چنانچه فرد باور مذهبی بالاتری داشته باشد همواره احساس ارزشمندی و هدفمندی می‌کند و می‌تواند هیجانات خود را کنترل و تنظیم کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Religious Beliefs in Self-Injurious Behaviors and Emotional Dysregulation among Adolescents and Lower Secondary School Students

نویسنده [English]

  • AhmadReza Fazeli
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: Adolescence represents a critical developmental stage marking the transition from childhood to adulthood, characterized by substantial cognitive, emotional, physical, and psychosocial changes. From a neurodevelopmental perspective, increasing structural complexity and the functional imbalance between prefrontal cortical regions—responsible for top-down regulation of emotions and impulses—and heightened reward sensitivity make adolescents more vulnerable to poor decision-making, emotional dysregulation, and low self-control. Impulsive self-injurious behaviors, including self-cutting and self-burning, often emerge as maladaptive strategies for coping with unbearable emotional states. While such behaviors may temporarily alleviate psychological distress, they are typically followed by feelings of guilt, shame, and intensified negative emotions. Emotional dysregulation, another central challenge of adolescence, refers to difficulties in deploying adaptive strategies for understanding, expressing, and modulating emotions. These strategies can be broadly categorized as adaptive or maladaptive. Among the contextual factors influencing adolescent adjustment, religious beliefs play a pivotal role. Religious orientation and faith-based values contribute significantly to promoting mental health among students. In light of the increasing prevalence of self-injurious and high-risk behaviors among adolescents, alongside emotional and behavioral difficulties, the present study aimed to examine the role of religious beliefs in predicting self-injurious behaviors and emotional dysregulation among lower secondary school students.
Method: This study employed a descriptive-correlational design. The statistical population comprised all male lower secondary school students in District 6 of Mashhad during the 2024–2025 academic years. Using a multistage cluster sampling method, three schools were randomly selected, followed by the random selection of two classes within each school. The final sample consisted of 210 students, of whom 205 provided complete responses. Research instruments included: (a) the Self-Injurious Behavior Questionnaire, (b) the Difficulties in Emotion Regulation Scale, and (c) the Religious Beliefs Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis through SPSS version 26.
Results: Descriptive findings indicated that the largest proportion of participants were eighth-grade students and that most had parents with a bachelor’s degree. Pearson correlation analysis revealed significant negative correlations between religious beliefs and self-injurious behaviors (r = –0.615, p < .001), as well as between religious beliefs and emotional dysregulation (r = –0.371, p < .001). Regression analysis further demonstrated that religious beliefs significantly predicted both emotional dysregulation and self-injurious behaviors (F = 88.46, p < .001), confirming the robustness of the model.
Discussion and Conclusion: The findings indicate a significant inverse relationship between religious beliefs and both self-injurious behaviors and emotional dysregulation. Adolescents are particularly prone to high-risk and self-destructive behaviors due to weaker adherence to moral norms during early adolescence. However, religious commitment can act as a protective factor by providing meaning, purpose, and internalized norms that discourage harmful behaviors. Students with stronger religious beliefs tend to exhibit greater self-control, problem-solving skills, flexibility, self-esteem, interpersonal competence, responsibility, and social adjustment, all of which facilitate more effective emotional regulation. Within the Islamic framework, emotional regulation is rooted in the principle of balance, encouraging individuals to moderate worldly desires while orienting themselves toward enduring spiritual goals. Thus, religious faith functions as a supportive and transcendent resource, enabling adolescents to better manage emotions, adopt adaptive coping strategies, and avoid behavioral dysregulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Beliefs
  • Emotional Dysregulation
  • Self-Injurious Behavior
  • Adolescents
منابع
احمدی، حبیب و عبدالله شاحسنی (1396)، «بررسی نقش پایبندی به دین در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در میان جوانان 18-30 ساله شهرستان‌های استهبان و فسا»، علوم اجتماعی شوشتر، س11، ش1، ص1-34. https://www.magiran.com/p1692864
احمدی مرویلی، ناهید؛ میرزاحسینی، حسن و نادر منیرپور (1398)، «مدل پیش‌بینی رفتارهای خودآسیب‌رسان و گرایش به خودکشی براساس سبک‌های دلبستگی و سازمان شخصیت در نوجوانان دانش‌آموز: نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی»، پژوهشهای کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، س10، ش3، ص101-117. 10.22059/japr.2019.274866.643162
اکبری مطلق، مریم؛ تیموری، سعید؛ ابراهیم‌آباد محمدجواد اصغری و بهروز مهرام (1401)، «رفتارهای خودآسیب‌رسان در دختران نوجوان: احتمال خودکشی، نقش عوامل روان‌شناختی و تأثیر همسالان»، فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، س13، ش49، ص115-126. https://www.magiran.com/p2478471
ایزکیان، ساره؛ میرزاییان، بهرام و سیدحمزه حسینی (1397)، «بررسی شیوع خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان و جوانان ایرانی»، تعالی بالینی، س8، ش2، ص2-14. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html
برزگر محمدی، رضا؛ ملیکا، ارباب؛ گلستانی، احسان و حسنا مومی‌وند (1402)، «بررسی رابطه ی باورهای مذهبی با تنظیم هیجان و تکانش‌گری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول همدان»، دین و سلامت، س۱۱، ش۲، ص۲۲-۳۱. http://jrh.mazums.ac.ir/article-1031-1-fa.htmal
بحرینی، ناهید؛ سعیدی‌نژاد، لیلا و محمدحسن عموشاهی (1402)، «پیش‌بینی رفتارهای خودآسیب‌رسان براساس مؤلفه‌های نظام ارزشی در نوجوانان دبیرستانی دوره متوسطه دوم»، ماهنامه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، س6، ش64، ص116-133.
پرزور، پرویز (1400)، «تدوین الگوی روان‌درمانی یکپارچه‌نگر مبتنی‌بر آموزه‌های دینی‌- روان‌شناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان»، اعتیادپژوهی، س15، ش60، ص97-116. https://sid.ir/paper/965963/fa
پرزور، پرویز؛ نریمانی، محمد؛ بشرپور، سجاد و نادر حاجلو (1402)، «طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی یکپارچه‌نگر مبتنی‌بر آموزه‌های دینی‌‌ ـ روان‌شناختی با رویکرد اسلامی بر تعدیل بحران هویتی نوجوانان دارای گرایش به رفتارهای پرخطر»، روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، س12، ش4، ص36-48. doi:10.22098/jsp.2024.7976.4519
جنود، پژمان؛ محمدی شیرمحله، فاطمه؛ محمدخانی، شهرام؛ حسین‌زاده تقوایی، مرجان و پریسا پیوندی (1399)، «اثربخشی درمان مثبت‌گرا بر رفتارهای خودآسیب‌رسان و هیجان‌های منفی در مردان وابسته به داروهای محرک (شیشه)»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ش63 (ویژه روانشناسی)، ص74-84. doi: 10.22038/mjms.2020.16180
حاتمیان، پیمان؛ رسول‌زاده طباطبایی، کاظم؛ آزادفلاح، پرویز و جعفر حسنی (1402)، «تحلیل کیفی نظر متخصصان ایرانی درباره نقش باورهای معنوی و اعتقادی موثر در تنظیم هیجان»، پژوهش در دین و سلامت، س9، ش1، ص66-79. https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i1.36139
دهرویه، شهربانو؛ شمس نجفی، زهرالسادات و زهرا دهرویه (1401)، «نقش باورهای مذهبی در پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان»، چهارمین کنگره ملی نوآوری و تحقیق در روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران. https://civilica.com/doc/1568077
سبزواری، فاطمه؛ قاسمی احمدآبادی، لیلا؛ صالحیان دهکردی، ناهید؛ برغمدی، فاطمه سادات و مژگان عباسی (1401)، «نقش دشواری در تنظیم هیجان، تمایزیافتگی خود و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی تفکر ارجاعی در نوجوانان با سابقه مصرف مواد مخدر»، رویش روانشناسی، س۱۱، ش۲، ص229-۲۴۲. http://frooyesh.ir/article-3346-1-fa.html
سلیمان‌نژاد، محمد؛ نیازی، محسن و طاهره سلیمان‌نژاد (1401)، «بررسی پایبندی دینی و گرایش به رفتارهای پرخطر (مورد مطالعه: نوجوانان و جوانان شهر کاشان)»، اسلام و مطالعات اجتماعی، س10، ش1 (پیاپی37)، ص183-212. 10.22081/jiss.2022.61453.1827
صمدی، فاطمه؛ بحرینیان، سیدعبدالمجید؛ رازجویان، کتایون و فاطمه شهابی‌زاده (1402)، «اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر پرخاشگری، خودانتقادی و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان ۱۲- ۱۸ سال مبتلا به اختلال دوقطبی»، رویش روانشناسی، س۱۲، ش۳، ص55-۶۶. http://frooyesh.ir/article-1-4633-fa.html
عسکریان سرداری، فرحناز؛ فلاح، محمدحسین؛ وزیری، سعید و ابوالقاسم عاصی مذنب (1402)، «اثربخشی آموزش پویش روانی مبتنی ‌بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر دبیرستانی»، آموزش پرستاری، س۱۲، ش۶، ص۱۳-۲۵. http://jne.ir/article-1572-1-fa.html
فکور، احسان، صفوی، سیدزین العابدین، رستمی، بهرام، فقیه زاده، سقراط، آیت الهی، فضل اله، و سرابی، کاظم. (1396). «رابطه جهت گیری مذهبی بیرونی با خودکارآمدی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان». توسعه آموزش در علوم پزشکی 10(26)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/219341/fa
کرمی، رضاعلی؛ ضمیری، محمدرضا؛ رفعت‌نژاد، محمدنقی و ولی فتحی (1399)، «مبانی کنترل هیجان از دیدگاه قرآن با نقد نظریه ژان پیاژه»، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، س6، ش1، ص1-23. doi: 10.22034/iued.2020.240014
محمدی، حمیده و محمد مزیدی (1393)، «نقش دینداری در پیش‌بینی راهبردهای تنظیم‌شناختی هیجان دانشجویان»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، س4، ش4، ص605-620. https://civilica.com/doc/1378881
محمدی، جمیله؛ رسولی‌زاده طباطبایی، کاظم؛ جانبزرگی، مسعود؛ پسندیده، عباس و محمود ثالثی. (1397). «تبیین عوامل مؤثر بر کاهش علائم افسردگی از منظر دین اسلام: یک تحلیل محتوای کیفی»، مجله طب نظامی، س20، ش2، ص134-144. https://sid.ir/paper/61847/fa
مطلع، مهسا؛ حسینی، سید وحیده و اعظم روشندل (1403)، «پیش‌بینی رفتارهای خودآسیب‌رسان در دختران مقطع متوسطه براساس عدم تحمل ناکامی و خودشفقت ورزی»، روانپرستاری، س۱۲، ش۱، ص۳۰-۳۹. https://doi. 10.22034/IJPN.12.1.30
نخعی، سمیه، پودینه بحری، سمیرا، صابرشهرکی، فاطمه و مرتضی سرگلزایی (1401)، «نقش نظارتی خانواده و باورهای مذهبی بر گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان16 تا 18سال شهرستان زابل»، ایده‌‌های نوین روانشناسی، س14، ش18، ص1-16. URL: http://jnip.ir/article-1-800-fa.html
References
Achour, M., Bensaid, B. & Roslan, M. (2017), An Islamic Perspective on Coping with Life Stressors, Applied Research Quality Life, 10 (1). http://dx.doi.org/10.1007/s11482-015-9389-88.
Adynski, H., Propper, C., Beeber, L., Gilmore, J. H., Zou, B. & Santos Jr, H. P. (2024), The role of emotional regulation on early child school adjustment outcomes. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 201-211. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2024.07.003
Ahmadi, H & Abdullah S (2017), Investigating the role of religious adherence in preventing risky behaviors among 18-30 year old youth in Estahban and Fasa counties, Shushtar Social Sciences, 11, (1). 1-34. https://www.magiran.com/p1692864 [In Persian]
Ahmadi Marvili, N; Mirzahosseini, H & Nader M (2019), A model for predicting self-harming behaviors and suicidal tendencies based on attachment styles and personality organization in adolescent students: the mediating role of cognitive strategies for emotion regulation, Applied Psychological Research (Psychology and Educational Sciences), 10, (3), 101-117. 10.22059/japr.2019.274866.643162 [In Persian]
Akbari Motlagh, M; Teymouri, S; Ebrahimabad M J & Mehram, B. (2012), Self-harming Behaviors in Adolescent Girls: The Probability of Suicide, the Role of Psychological Factors, and the Influence of Peers, Quarterly Journal of Cognitive Analytical Psychology,. 13, (49), 115-126. https://www.magiran.com/p2478471 [In Persian]
Aldao A, Jazaieri H, Goldin PR. & Gross JJ. (2014), Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: interactive effects during CBT for social anxiety disorder. J Anxiety Disord. 28:382–9. doi: 10.1016/j.janxdis.2014.03.005
Askarian Sardari, F; Fallah, Mohammad, H; Vaziri, S & Abolghasem A. (2017), The effectiveness of psychodynamic training based on an Islamic approach on emotion regulation in female high school students, Nursing Education, 12, (6). 13-25. http://jne.ir/article-1572-1-fa.html [In Persian]
Barzegar Mohammadi, R; Malika, A; Golestani, E & Momivand, H. (2013), Investigating the Relationship between Religious Beliefs and Emotion Regulation and Impulsivity in Hamadan Junior High School Students, Religion and Health, 11, (6), 22-31. http://jrh.mazums.ac.ir/article-1031-1-fa.htmal [In Persian]
Bahreini, N; Saeedinejad, L & Amoshahi, M. H. (2013), Predicting Self-Harmful Behaviors Based on Value System Components in High School Adolescents, Monthly Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education,. 6, (64). 116-133. [In Persian]
Benson, A. J., Cavallo, Justin, Daljeet & Kabir N. (2020), Tailoring emotions in romantic relationships: A person-centered approach, Journal of research in personality, 84(no), 103897. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2019.103897
Brandão, T., Matias, Marisa, Ferreira, Tiago, Vieira, Joana, Schulz, Marc S, Matos & Paula Mena (2020), Attachment, emotion regulation, and well-being in couples: Intrapersonal and interpersonal associations, Journal of personality, 88(4), 748-761. doi: 10.1111/jopy.12523
Brandão,T. (2025), Religion and Emotion Regulation: A Systematic Review of Quantitative Studies. Journal of Religion and Health, 1-18. https://doi.org/10.1007/s10943-024-02216-z
Dawe-Lane, E. & Flouri, E. (2023), Parenting in the early years and self-harm in adolescence: The role of control and reward systems in childhood, Journal of affective disorders, 339, 788-798. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.07.061
Dehravieh, S; Shams Najafi, Z & Dehravieh, Z. (2014), The role of religious beliefs in predicting the tendency towards risky behaviors in adolescents, Fourth National Congress of Innovation and Research in Psychology and Islamic Education, Tehran. https://civilica.com/doc/1568077 [In Persian]
Fakur, E, Safavi, S Z, Rostami, B, Faghihzadeh, S, Ayatollahi, F, & Sarabi, K. (2017). The relationship between extrinsic religious orientation and self-efficacy and general health in students of Zanjan University of Medical Sciences. Development of Education in Medical Sciences, 10(26), 49-59. SID. https://sid.ir/paper/219341/fa [In Persian]
Gautam, A. & Sharma, A. (2024), Assess demoralization, religious belief and emotional regulation among patients with Obsessive Compulsive Disorder (OCD), African Journal of Biomedical Research, 27(3), 1261-1265.
Gross JJ. (2015), Emotion regulation: current status and future prospects, Psychol Inq. 26:1–26. doi: 10.1080/1047840X.2014.940781
Hafizah, N. & Uyun, Q. (2023), Emotion Regulation Difficulties as a Mediator in Islamic Religious Coping for Problematic Internet Use. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 8(2), 264-277.
Hardy, S. A., Nelson, J. M., Frandsen, S. B., Cazzell, A. R. & Goodman, M. A. (2022), Adolescent religious motivation: A self-determination theory approach, The International Journal for the Psychology of Religion, 32(1), 16-30. https://doi.org/10.1080/10508619.2020.1844968
Hatemian, P; Rasoulzadeh Tabatabaei, K; Azadfallah, P & Hassani, J. (2019), A qualitative analysis of the opinions of Iranian experts on the role of effective spiritual and doctrinal beliefs in emotion regulation, Research in Religion and Health,. 9, (1). 66-79. https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i1.36139 [In Persian]
Hill, P. C. & Pargament, K. I. (2008), Advances in the conceptualization and measurement of religion and spirituality: Implications for physical and mental health research. 58(1), 64-74. https://doi.org/10.1037/1941-1022.S.1.3
Holmes, C., Brieant, A., King‐Casas, B. & Kim‐Spoon, J. (2019), How is religiousness associated with adolescent risk‐taking? The roles of emotion regulation and executive function, Journal of Research on Adolescence, 29(2), 334-344. https://doi.org/10.1111/jora.12438
Izkian, S; Mirzaeian, B & Hosseini, S. H. (2018), Investigating the Prevalence of Non-Suicidal Self-Injury in Iranian Adolescents and Youth, Clinical Excellence,. 8, (2). 2-14. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html [In Persian]
Junood, P; Mohammadi Shirmahalla, F; Mohammadkhani, S; Hosseinzadeh Taghvaei, M & Peyvandi, P. (2019), The effectiveness of positive-oriented therapy on self-harming behaviors and negative emotions in men dependent on stimulant drugs (Cocaine), Journal of the Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, 63 (Special Psychology). 74-84. doi: 10.22038/mjms.2020.16180 [In Persian]
Karami, R. A; Zamir, M. R; Rafatnejad, M. N & Vali, F. (2019), Fundamentals of Emotion Control from the Perspective of the Quran with a Critique of Jean Piaget’s Theory, Educational Teachings in the Quran and Hadith,. 6, (1). 1-23. doi: 10.22034/iued.2020.240014 [In Persian]
Kim, S., Seo, D. G., Park, J. C., Son, Y., Lee, J. H., Yoon, D.... & Lee, J. S. (2022), Development and validation of the Self-Harm Screening Inventory (SHSI) for adolescents, PLoS one, 17(2), e0262723. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262723
Klonsky, E. D., Victor, S. E. & Saffer, B. Y. (2014), Nonsuicidal self-injury: what we know, and what we need to know, The Canadian Journal of Psychiatry, 59(11), 565-568. doi: 10.1177/070674371405901101.
Li, S. D., Lu, J. & Chen, Y. (2022), The relationship between Christian religiosity and adolescent substance use in China. International journal of environmental research and public health, 19(18), 11233. https://doi.org/10.3390/ijerph191811233
Mancinelli, E., Ruocco, E., Napolitano, S. & Salcuni, S. (2022), A network analysis on self-harming and problematic smartphone use–the role of self-control, internalizing and externalizing problems in a sample of self-harming adolescents, Comprehensive psychiatry, 112, 152285. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2021.152285.
Marsiglia, F. F., Kulis, S., Nieri, T. & Parsai, M. (2005), God forbid! Substance use among religious and nonreligious youth, American Journal of Orthopsychiatry, 75(4), 585-598. https://doi.org/10.1037/0002-9432.75.4.585.
McManus, S., Gunnell, D., Cooper, C., Bebbington, P. E., Howard, L. M., Brugha, T.,... & Appleby, L. (2019), Prevalence of non-suicidal self-harm and service contact in England, 2000–14: repeated cross-sectional surveys of the general population. The Lancet Psychiatry, 6(7), 573-581. DOI: 10.1016/S2215-0366(19)30188-9.
Mohammadi, J; Rasoulizadeh Tabatabaei, K; Janbozorghi, M; Pasandideh, A & Salesi, M.(2018). Explanation of factors affecting the reduction of depressive symptoms from the perspective of Islam: A qualitative content analysis, Journal of Military Medicine,. 20, (2). 134-144. https://sid.ir/paper/61847/fa [In Persian]
Mohammadi, H & Mazedi, M. (2014), The Role of Religiosity in Predicting Students’ Cognitive Emotion Regulation Strategies, Culture in the Islamic University,. 4, (4). 605-620. https://civilica.com/doc/1378881 [In Persian]
Motal, M; Hosseini, S. V & Roshandel, A. (2014), Prediction of self-harming behaviors in high school girls based on frustration intolerance and self-pity, Psychiatry, 12, (1). 30-39. https://doi. 10.22034/IJPN.12.1.30 [In Persian]
Nakhaei, S, Poudineh, B, Sabershahraki, S, & Sargolzaei, M. (2014), The supervisory role of family and religious beliefs on the tendency to risky behaviors in adolescents aged 16 to 18 years in Zabol city, New Ideas in Psychology,. 14, (18). 1-16. URL: http://jnip.ir/article-1-800-fa.html [In Persian]
Parzour, P. (2021), Development of an integrative psychotherapy model based on religious-psychological teachings with an Islamic approach and evaluation of its effectiveness on reducing the tendency to risky behaviors in adolescents, Addiction Research, 15, (60). 97-116. https://sid.ir/paper/965963/fa [In Persian]
Parzour, P; Narimani, M; Basharpour, S & Hajlu, N. (2023), Design and evaluation of the effectiveness of an integrative educational program based on religious-psychological teachings with an Islamic approach on modulating the identity crisis of adolescents with a tendency to risky behaviors, School and Educational Psychology, 12, (4). 36-48. doi:10.22098/jsp.2024.7976.4519 [In Persian]
Plener, P. L., Schumacher, T. S., Munz, L. M. & Groschwitz, R. C. (2015), The longitudinal course of non-suicidal self-injury and deliberate self-harm: a systematic review of the literature, Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 2, 1-11. DOI: 10.1186/s40479-014-0024-3
Ros, R. & Graziano, P. A. (2020), A transdiagnostic examination of self-regulation: Comparisons across preschoolers with ASD, ADHD and typically developing children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 49(4), 493-508. https://doi.org/10.1080/15374416.2019.1591280.
Sabzevari, F; Ghasemi Ahmadabadi, L; Salehian Dehkordi, N; Barghamdi, F. S & Abbasi, M. (2014), The role of difficulty in emotion regulation, self-differentiation and coping styles in predicting referential thinking in adolescents with a history of drug use, Rooyesh Psychology, 11, (2). 229-242. http://frooyesh.ir/article-3346-1-fa.html [In Persian]
Sanders, R. A. (2013), Adolescent psychosocial, social and cognitive development, Pediatrics in review, 34(8), 354-8. https://doi.org/10.1542/pir.34-8-354.
Saroglou, V., Pichon, I., Trompette, L., Verschueren, M. & Dernelle, R. (2005), Prosocial behavior and religion: New evidence based on projective measures and peer ratings, Journal for the scientific study of religion, 44(3), 323-348. https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2005.00289.x.
Samadi, F; Bahrenian, S. A; Razjoian, K & Shahabizadeh, F. (2014), The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Aggression, Self-Criticism and Self-Harmful Behaviors in Adolescents 12-18 Years of Age with Bipolar Disorder, Rooyesh Psikhologi, 12, (3). 55-66. http://frooyesh.ir/article-1-4633-fa.html [In Persian]
Soleiman Nejad, M; Niazi, M & Soleimannejad, T. (2014), Investigation of Religious Adherence and Propensity to Risky Behaviors (Case Study: Adolescents and Youth in Kashan City), Islam and Social Studies, 10, (1) (37th issue), 183-212. 10.22081/jiss.2022.61453.1827 [In Persian]
 smith, C. (2003), Theorizing religious effect among American adolescents, Journal for the scientific study of religion, 42: 17-30.
Thompson, R.A. (2019), Emotion dysregulation: A theme in search of definition, Development and psychopathology, 31(3), 805-815. https://doi.org/10.1017/S0954579419000282
Tørmoen, A. J., Myhre, M., Walby, F. A., Grøholt, B. & Rossow, I. (2020), Change in prevalence of self-harm from 2002 to 2018 among Norwegian adolescents. European journal of public health, 30(4), 688-692. DOI: 10.1093/eurpub/ckaa042
Van Cappellen, P., Saroglou, V. & Toth-Gauthier, M. (2016), Religiosity and prosocial behavior among churchgoers: Exploring underlying mechanisms, The International Journal for the Psychology of Religion, 26(1), 19-30. https://doi.org/10.1080/10508619.2014.958004
Vishkin, A. (2021), Variation and consistency in the links between religion and emotion regulation, Current Opinion in Psychology, 40, 6-9. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.08.005.
Yeo, A. J., Germán, M., Wheeler, L. A., Camacho, K., Hirsch, E. & Miller, A. (2020), Self-harm and self-regulation in urban ethnic minority youth: a pilot application of dialectical behavior therapy for adolescents, Child and Adolescent Mental Health, 25(3), 127-134. DOI: 10.1111/camh.12374
Zanus, C., Battistutta, S., Aliverti, R., Monasta, L., Montico, M., Ronfani, L. & Carrozzi, M. (2021), High-school students and self-injurious thoughts and behaviours: clues of emotion dysregulation, Italian journal of pediatrics, 47, 1-14. DOI: 10.1186/s13052-021-00958-0