نقش باورهای مذهبی بر رفتارهای خودآسیب رسان و بدتنظیمی هیجانی نوجوانان و دانش آموزان متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.30471/ipf.2025.10777.1018

چکیده

هدف این مطالعه بررسی نقش باورهای مذهبی بر رفتارهای خودآسیب رسان و بدتنظیمی هیجانی نوجوانان و دانش آموزان متوسطه اول بود. روش مطالعه توصیفی از طرح های همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مدارس متوسطه اول ناحیه 6 شهر مشهد بودند و نمونه پژوهش که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. 205 نفر بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های رفتار خودآسیب رسان کلونسکی و گلن (2009)، پرسشنامه دشواری‌های تنظیم هیجانی گراتز ( ۲۰۰۴) و پرسشنامه باورهای مذهبی جورج (1998) بودند. داده های پژوهش با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون توسط نرم افزار spss26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای مذهبی و رفتار خودآسیب رسان دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین بین باورهای مذهبی و بدتنظیمی هیجانی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین باورهای مذهبی به میزان 35 درصد قادر به پیش بینی بدتنظیمی هیجانی و 54 درصد قادر به پیش بینی رفتار خودآسیب رسان دانش آموزان بودند. بنابراین می توان گفت باورهای مذهبی نوجوانان می توانند کاهش یا افزایش رفتار خودآسیب رسان و بدتنظیمی هیجانی نوجوانان را پیش بینی کنند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of religious beliefs on self-harming behaviors and emotional dysregulation in adolescents and junior high school students

نویسنده [English]

  • ahmadreza fazeli
Deartment of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the role of religious beliefs on self-injurious behaviors and emotional dysregulation of adolescents and junior high school students. The study method was a descriptive correlational design. The statistical population of this study was all male junior high school students in District 6 of Mashhad, and the research sample was selected using a multi-stage cluster sampling method. There were 205 people. The research tools included the Klonsky and Glenn Self-Injurious Behavior Questionnaire (2009), the Gratz Emotional Regulation Difficulties Questionnaire (2004), and the George Religious Belief Questionnaire (1998). The research data were analyzed using Pearson correlation and regression tests using SPSS26 software. The results of the study showed that there was a negative and significant relationship between religious beliefs and students' self-injurious behavior. There was also a negative and significant relationship between religious beliefs and students' emotional dysregulation. Also, religious beliefs were able to predict emotional dysregulation by 35% and self-harming behavior by 54%. Therefore, it can be said that religious beliefs of adolescents can predict a decrease or increase in self-harming behavior and emotional dysregulation of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious beliefs
  • emotional dysregulation
  • self-harming behavior
  • adolescents