منابع
احمدی، حبیب و عبدالله شاحسنی (1396)، «بررسی نقش پایبندی به دین در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در میان جوانان 18-30 ساله شهرستانهای استهبان و فسا»، علوم اجتماعی شوشتر، س11، ش1، ص1-34. https://www.magiran.com/p1692864
احمدی مرویلی، ناهید؛ میرزاحسینی، حسن و نادر منیرپور (1398)، «مدل پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان و گرایش به خودکشی براساس سبکهای دلبستگی و سازمان شخصیت در نوجوانان دانشآموز: نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی»، پژوهشهای کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، س10، ش3، ص101-117. 10.22059/japr.2019.274866.643162
اکبری مطلق، مریم؛ تیموری، سعید؛ ابراهیمآباد محمدجواد اصغری و بهروز مهرام (1401)، «رفتارهای خودآسیبرسان در دختران نوجوان: احتمال خودکشی، نقش عوامل روانشناختی و تأثیر همسالان»، فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، س13، ش49، ص115-126. https://www.magiran.com/p2478471
ایزکیان، ساره؛ میرزاییان، بهرام و سیدحمزه حسینی (1397)، «بررسی شیوع خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان و جوانان ایرانی»، تعالی بالینی، س8، ش2، ص2-14. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html
برزگر محمدی، رضا؛ ملیکا، ارباب؛ گلستانی، احسان و حسنا مومیوند (1402)، «بررسی رابطه ی باورهای مذهبی با تنظیم هیجان و تکانشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه اول همدان»، دین و سلامت، س۱۱، ش۲، ص۲۲-۳۱. http://jrh.mazums.ac.ir/article-1031-1-fa.htmal
بحرینی، ناهید؛ سعیدینژاد، لیلا و محمدحسن عموشاهی (1402)، «پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان براساس مؤلفههای نظام ارزشی در نوجوانان دبیرستانی دوره متوسطه دوم»، ماهنامه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، س6، ش64، ص116-133.
پرزور، پرویز (1400)، «تدوین الگوی رواندرمانی یکپارچهنگر مبتنیبر آموزههای دینی- روانشناختی با رویکرد اسلامی و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان»، اعتیادپژوهی، س15، ش60، ص97-116. https://sid.ir/paper/965963/fa
پرزور، پرویز؛ نریمانی، محمد؛ بشرپور، سجاد و نادر حاجلو (1402)، «طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی یکپارچهنگر مبتنیبر آموزههای دینی ـ روانشناختی با رویکرد اسلامی بر تعدیل بحران هویتی نوجوانان دارای گرایش به رفتارهای پرخطر»، روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، س12، ش4، ص36-48. doi:10.22098/jsp.2024.7976.4519
جنود، پژمان؛ محمدی شیرمحله، فاطمه؛ محمدخانی، شهرام؛ حسینزاده تقوایی، مرجان و پریسا پیوندی (1399)، «اثربخشی درمان مثبتگرا بر رفتارهای خودآسیبرسان و هیجانهای منفی در مردان وابسته به داروهای محرک (شیشه)»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ش63 (ویژه روانشناسی)، ص74-84. doi: 10.22038/mjms.2020.16180
حاتمیان، پیمان؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ آزادفلاح، پرویز و جعفر حسنی (1402)، «تحلیل کیفی نظر متخصصان ایرانی درباره نقش باورهای معنوی و اعتقادی موثر در تنظیم هیجان»، پژوهش در دین و سلامت، س9، ش1، ص66-79. https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i1.36139
دهرویه، شهربانو؛ شمس نجفی، زهرالسادات و زهرا دهرویه (1401)، «نقش باورهای مذهبی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان»، چهارمین کنگره ملی نوآوری و تحقیق در روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران. https://civilica.com/doc/1568077
سبزواری، فاطمه؛ قاسمی احمدآبادی، لیلا؛ صالحیان دهکردی، ناهید؛ برغمدی، فاطمه سادات و مژگان عباسی (1401)، «نقش دشواری در تنظیم هیجان، تمایزیافتگی خود و سبکهای مقابلهای در پیشبینی تفکر ارجاعی در نوجوانان با سابقه مصرف مواد مخدر»، رویش روانشناسی، س۱۱، ش۲، ص229-۲۴۲. http://frooyesh.ir/article-3346-1-fa.html
سلیماننژاد، محمد؛ نیازی، محسن و طاهره سلیماننژاد (1401)، «بررسی پایبندی دینی و گرایش به رفتارهای پرخطر (مورد مطالعه: نوجوانان و جوانان شهر کاشان)»، اسلام و مطالعات اجتماعی، س10، ش1 (پیاپی37)، ص183-212. 10.22081/jiss.2022.61453.1827
صمدی، فاطمه؛ بحرینیان، سیدعبدالمجید؛ رازجویان، کتایون و فاطمه شهابیزاده (1402)، «اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر پرخاشگری، خودانتقادی و رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان ۱۲- ۱۸ سال مبتلا به اختلال دوقطبی»، رویش روانشناسی، س۱۲، ش۳، ص55-۶۶. http://frooyesh.ir/article-1-4633-fa.html
عسکریان سرداری، فرحناز؛ فلاح، محمدحسین؛ وزیری، سعید و ابوالقاسم عاصی مذنب (1402)، «اثربخشی آموزش پویش روانی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر دبیرستانی»، آموزش پرستاری، س۱۲، ش۶، ص۱۳-۲۵. http://jne.ir/article-1572-1-fa.html
فکور، احسان، صفوی، سیدزین العابدین، رستمی، بهرام، فقیه زاده، سقراط، آیت الهی، فضل اله، و سرابی، کاظم. (1396). «رابطه جهت گیری مذهبی بیرونی با خودکارآمدی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان». توسعه آموزش در علوم پزشکی 10(26)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/219341/fa
کرمی، رضاعلی؛ ضمیری، محمدرضا؛ رفعتنژاد، محمدنقی و ولی فتحی (1399)، «مبانی کنترل هیجان از دیدگاه قرآن با نقد نظریه ژان پیاژه»، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، س6، ش1، ص1-23. doi: 10.22034/iued.2020.240014
محمدی، حمیده و محمد مزیدی (1393)، «نقش دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیمشناختی هیجان دانشجویان»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، س4، ش4، ص605-620. https://civilica.com/doc/1378881
محمدی، جمیله؛ رسولیزاده طباطبایی، کاظم؛ جانبزرگی، مسعود؛ پسندیده، عباس و محمود ثالثی. (1397). «تبیین عوامل مؤثر بر کاهش علائم افسردگی از منظر دین اسلام: یک تحلیل محتوای کیفی»، مجله طب نظامی، س20، ش2، ص134-144. https://sid.ir/paper/61847/fa
مطلع، مهسا؛ حسینی، سید وحیده و اعظم روشندل (1403)، «پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان در دختران مقطع متوسطه براساس عدم تحمل ناکامی و خودشفقت ورزی»، روانپرستاری، س۱۲، ش۱، ص۳۰-۳۹. https://doi. 10.22034/IJPN.12.1.30
نخعی، سمیه، پودینه بحری، سمیرا، صابرشهرکی، فاطمه و مرتضی سرگلزایی (1401)، «نقش نظارتی خانواده و باورهای مذهبی بر گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان16 تا 18سال شهرستان زابل»، ایدههای نوین روانشناسی، س14، ش18، ص1-16. URL: http://jnip.ir/article-1-800-fa.html
References
Achour, M., Bensaid, B. & Roslan, M. (2017), An Islamic Perspective on Coping with Life Stressors, Applied Research Quality Life, 10 (1). http://dx.doi.org/10.1007/s11482-015-9389-88.
Adynski, H., Propper, C., Beeber, L., Gilmore, J. H., Zou, B. & Santos Jr, H. P. (2024), The role of emotional regulation on early child school adjustment outcomes. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 201-211. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2024.07.003
Ahmadi, H & Abdullah S (2017), Investigating the role of religious adherence in preventing risky behaviors among 18-30 year old youth in Estahban and Fasa counties, Shushtar Social Sciences, 11, (1). 1-34. https://www.magiran.com/p1692864 [In Persian]
Ahmadi Marvili, N; Mirzahosseini, H & Nader M (2019), A model for predicting self-harming behaviors and suicidal tendencies based on attachment styles and personality organization in adolescent students: the mediating role of cognitive strategies for emotion regulation, Applied Psychological Research (Psychology and Educational Sciences), 10, (3), 101-117. 10.22059/japr.2019.274866.643162 [In Persian]
Akbari Motlagh, M; Teymouri, S; Ebrahimabad M J & Mehram, B. (2012), Self-harming Behaviors in Adolescent Girls: The Probability of Suicide, the Role of Psychological Factors, and the Influence of Peers, Quarterly Journal of Cognitive Analytical Psychology,. 13, (49), 115-126. https://www.magiran.com/p2478471 [In Persian]
Aldao A, Jazaieri H, Goldin PR. & Gross JJ. (2014), Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: interactive effects during CBT for social anxiety disorder. J Anxiety Disord. 28:382–9. doi: 10.1016/j.janxdis.2014.03.005
Askarian Sardari, F; Fallah, Mohammad, H; Vaziri, S & Abolghasem A. (2017), The effectiveness of psychodynamic training based on an Islamic approach on emotion regulation in female high school students, Nursing Education, 12, (6). 13-25. http://jne.ir/article-1572-1-fa.html [In Persian]
Barzegar Mohammadi, R; Malika, A; Golestani, E & Momivand, H. (2013), Investigating the Relationship between Religious Beliefs and Emotion Regulation and Impulsivity in Hamadan Junior High School Students, Religion and Health, 11, (6), 22-31. http://jrh.mazums.ac.ir/article-1031-1-fa.htmal [In Persian]
Bahreini, N; Saeedinejad, L & Amoshahi, M. H. (2013), Predicting Self-Harmful Behaviors Based on Value System Components in High School Adolescents, Monthly Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education,. 6, (64). 116-133. [In Persian]
Benson, A. J., Cavallo, Justin, Daljeet & Kabir N. (2020), Tailoring emotions in romantic relationships: A person-centered approach, Journal of research in personality, 84(no), 103897. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2019.103897
Brandão, T., Matias, Marisa, Ferreira, Tiago, Vieira, Joana, Schulz, Marc S, Matos & Paula Mena (2020), Attachment, emotion regulation, and well-being in couples: Intrapersonal and interpersonal associations, Journal of personality, 88(4), 748-761. doi: 10.1111/jopy.12523
Brandão,T. (2025), Religion and Emotion Regulation: A Systematic Review of Quantitative Studies. Journal of Religion and Health, 1-18. https://doi.org/10.1007/s10943-024-02216-z
Dawe-Lane, E. & Flouri, E. (2023), Parenting in the early years and self-harm in adolescence: The role of control and reward systems in childhood, Journal of affective disorders, 339, 788-798. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.07.061
Dehravieh, S; Shams Najafi, Z & Dehravieh, Z. (2014), The role of religious beliefs in predicting the tendency towards risky behaviors in adolescents, Fourth National Congress of Innovation and Research in Psychology and Islamic Education, Tehran. https://civilica.com/doc/1568077 [In Persian]
Fakur, E, Safavi, S Z, Rostami, B, Faghihzadeh, S, Ayatollahi, F, & Sarabi, K. (2017). The relationship between extrinsic religious orientation and self-efficacy and general health in students of Zanjan University of Medical Sciences. Development of Education in Medical Sciences, 10(26), 49-59. SID. https://sid.ir/paper/219341/fa [In Persian]
Gautam, A. & Sharma, A. (2024), Assess demoralization, religious belief and emotional regulation among patients with Obsessive Compulsive Disorder (OCD), African Journal of Biomedical Research, 27(3), 1261-1265.
Gross JJ. (2015), Emotion regulation: current status and future prospects, Psychol Inq. 26:1–26. doi: 10.1080/1047840X.2014.940781
Hafizah, N. & Uyun, Q. (2023), Emotion Regulation Difficulties as a Mediator in Islamic Religious Coping for Problematic Internet Use. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 8(2), 264-277.
Hardy, S. A., Nelson, J. M., Frandsen, S. B., Cazzell, A. R. & Goodman, M. A. (2022), Adolescent religious motivation: A self-determination theory approach, The International Journal for the Psychology of Religion, 32(1), 16-30. https://doi.org/10.1080/10508619.2020.1844968
Hatemian, P; Rasoulzadeh Tabatabaei, K; Azadfallah, P & Hassani, J. (2019), A qualitative analysis of the opinions of Iranian experts on the role of effective spiritual and doctrinal beliefs in emotion regulation, Research in Religion and Health,. 9, (1). 66-79. https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i1.36139 [In Persian]
Hill, P. C. & Pargament, K. I. (2008), Advances in the conceptualization and measurement of religion and spirituality: Implications for physical and mental health research. 58(1), 64-74. https://doi.org/10.1037/1941-1022.S.1.3
Holmes, C., Brieant, A., King‐Casas, B. & Kim‐Spoon, J. (2019), How is religiousness associated with adolescent risk‐taking? The roles of emotion regulation and executive function, Journal of Research on Adolescence, 29(2), 334-344. https://doi.org/10.1111/jora.12438
Izkian, S; Mirzaeian, B & Hosseini, S. H. (2018), Investigating the Prevalence of Non-Suicidal Self-Injury in Iranian Adolescents and Youth, Clinical Excellence,. 8, (2). 2-14. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html [In Persian]
Junood, P; Mohammadi Shirmahalla, F; Mohammadkhani, S; Hosseinzadeh Taghvaei, M & Peyvandi, P. (2019), The effectiveness of positive-oriented therapy on self-harming behaviors and negative emotions in men dependent on stimulant drugs (Cocaine), Journal of the Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, 63 (Special Psychology). 74-84. doi: 10.22038/mjms.2020.16180 [In Persian]
Karami, R. A; Zamir, M. R; Rafatnejad, M. N & Vali, F. (2019), Fundamentals of Emotion Control from the Perspective of the Quran with a Critique of Jean Piaget’s Theory, Educational Teachings in the Quran and Hadith,. 6, (1). 1-23. doi: 10.22034/iued.2020.240014 [In Persian]
Kim, S., Seo, D. G., Park, J. C., Son, Y., Lee, J. H., Yoon, D.... & Lee, J. S. (2022), Development and validation of the Self-Harm Screening Inventory (SHSI) for adolescents, PLoS one, 17(2), e0262723. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262723
Klonsky, E. D., Victor, S. E. & Saffer, B. Y. (2014), Nonsuicidal self-injury: what we know, and what we need to know, The Canadian Journal of Psychiatry, 59(11), 565-568. doi: 10.1177/070674371405901101.
Li, S. D., Lu, J. & Chen, Y. (2022), The relationship between Christian religiosity and adolescent substance use in China. International journal of environmental research and public health, 19(18), 11233. https://doi.org/10.3390/ijerph191811233
Mancinelli, E., Ruocco, E., Napolitano, S. & Salcuni, S. (2022), A network analysis on self-harming and problematic smartphone use–the role of self-control, internalizing and externalizing problems in a sample of self-harming adolescents, Comprehensive psychiatry, 112, 152285. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2021.152285.
Marsiglia, F. F., Kulis, S., Nieri, T. & Parsai, M. (2005), God forbid! Substance use among religious and nonreligious youth, American Journal of Orthopsychiatry, 75(4), 585-598. https://doi.org/10.1037/0002-9432.75.4.585.
McManus, S., Gunnell, D., Cooper, C., Bebbington, P. E., Howard, L. M., Brugha, T.,... & Appleby, L. (2019), Prevalence of non-suicidal self-harm and service contact in England, 2000–14: repeated cross-sectional surveys of the general population. The Lancet Psychiatry, 6(7), 573-581. DOI: 10.1016/S2215-0366(19)30188-9.
Mohammadi, J; Rasoulizadeh Tabatabaei, K; Janbozorghi, M; Pasandideh, A & Salesi, M.(2018). Explanation of factors affecting the reduction of depressive symptoms from the perspective of Islam: A qualitative content analysis, Journal of Military Medicine,. 20, (2). 134-144. https://sid.ir/paper/61847/fa [In Persian]
Mohammadi, H & Mazedi, M. (2014), The Role of Religiosity in Predicting Students’ Cognitive Emotion Regulation Strategies, Culture in the Islamic University,. 4, (4). 605-620. https://civilica.com/doc/1378881 [In Persian]
Motal, M; Hosseini, S. V & Roshandel, A. (2014), Prediction of self-harming behaviors in high school girls based on frustration intolerance and self-pity, Psychiatry, 12, (1). 30-39. https://doi. 10.22034/IJPN.12.1.30 [In Persian]
Nakhaei, S, Poudineh, B, Sabershahraki, S, & Sargolzaei, M. (2014), The supervisory role of family and religious beliefs on the tendency to risky behaviors in adolescents aged 16 to 18 years in Zabol city, New Ideas in Psychology,. 14, (18). 1-16. URL: http://jnip.ir/article-1-800-fa.html [In Persian]
Parzour, P. (2021), Development of an integrative psychotherapy model based on religious-psychological teachings with an Islamic approach and evaluation of its effectiveness on reducing the tendency to risky behaviors in adolescents, Addiction Research, 15, (60). 97-116. https://sid.ir/paper/965963/fa [In Persian]
Parzour, P; Narimani, M; Basharpour, S & Hajlu, N. (2023), Design and evaluation of the effectiveness of an integrative educational program based on religious-psychological teachings with an Islamic approach on modulating the identity crisis of adolescents with a tendency to risky behaviors, School and Educational Psychology, 12, (4). 36-48. doi:10.22098/jsp.2024.7976.4519 [In Persian]
Plener, P. L., Schumacher, T. S., Munz, L. M. & Groschwitz, R. C. (2015), The longitudinal course of non-suicidal self-injury and deliberate self-harm: a systematic review of the literature, Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 2, 1-11. DOI: 10.1186/s40479-014-0024-3
Ros, R. & Graziano, P. A. (2020), A transdiagnostic examination of self-regulation: Comparisons across preschoolers with ASD, ADHD and typically developing children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 49(4), 493-508. https://doi.org/10.1080/15374416.2019.1591280.
Sabzevari, F; Ghasemi Ahmadabadi, L; Salehian Dehkordi, N; Barghamdi, F. S & Abbasi, M. (2014), The role of difficulty in emotion regulation, self-differentiation and coping styles in predicting referential thinking in adolescents with a history of drug use, Rooyesh Psychology, 11, (2). 229-242. http://frooyesh.ir/article-3346-1-fa.html [In Persian]
Sanders, R. A. (2013), Adolescent psychosocial, social and cognitive development, Pediatrics in review, 34(8), 354-8. https://doi.org/10.1542/pir.34-8-354.
Saroglou, V., Pichon, I., Trompette, L., Verschueren, M. & Dernelle, R. (2005), Prosocial behavior and religion: New evidence based on projective measures and peer ratings, Journal for the scientific study of religion, 44(3), 323-348. https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2005.00289.x.
Samadi, F; Bahrenian, S. A; Razjoian, K & Shahabizadeh, F. (2014), The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Aggression, Self-Criticism and Self-Harmful Behaviors in Adolescents 12-18 Years of Age with Bipolar Disorder, Rooyesh Psikhologi, 12, (3). 55-66. http://frooyesh.ir/article-1-4633-fa.html [In Persian]
Soleiman Nejad, M; Niazi, M & Soleimannejad, T. (2014), Investigation of Religious Adherence and Propensity to Risky Behaviors (Case Study: Adolescents and Youth in Kashan City), Islam and Social Studies, 10, (1) (37th issue), 183-212. 10.22081/jiss.2022.61453.1827 [In Persian]
smith, C. (2003), Theorizing religious effect among American adolescents, Journal for the scientific study of religion, 42: 17-30.
Thompson, R.A. (2019), Emotion dysregulation: A theme in search of definition, Development and psychopathology, 31(3), 805-815. https://doi.org/10.1017/S0954579419000282
Tørmoen, A. J., Myhre, M., Walby, F. A., Grøholt, B. & Rossow, I. (2020), Change in prevalence of self-harm from 2002 to 2018 among Norwegian adolescents. European journal of public health, 30(4), 688-692. DOI: 10.1093/eurpub/ckaa042
Van Cappellen, P., Saroglou, V. & Toth-Gauthier, M. (2016), Religiosity and prosocial behavior among churchgoers: Exploring underlying mechanisms, The International Journal for the Psychology of Religion, 26(1), 19-30. https://doi.org/10.1080/10508619.2014.958004
Vishkin, A. (2021), Variation and consistency in the links between religion and emotion regulation, Current Opinion in Psychology, 40, 6-9. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.08.005.
Yeo, A. J., Germán, M., Wheeler, L. A., Camacho, K., Hirsch, E. & Miller, A. (2020), Self-harm and self-regulation in urban ethnic minority youth: a pilot application of dialectical behavior therapy for adolescents, Child and Adolescent Mental Health, 25(3), 127-134. DOI: 10.1111/camh.12374
Zanus, C., Battistutta, S., Aliverti, R., Monasta, L., Montico, M., Ronfani, L. & Carrozzi, M. (2021), High-school students and self-injurious thoughts and behaviours: clues of emotion dysregulation, Italian journal of pediatrics, 47, 1-14. DOI: 10.1186/s13052-021-00958-0