قرائت زنانه از خانواده اسلامی و تربیت معنوی: مطالعه ای روان شناختی با رویکرد نظریه داده بنیاد در شهر خرم آباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه جامع امام حسین

10.30471/ipf.2025.10535.1011

چکیده

این تحقیق با هدف شناخت تجربه و تفسیر زنان مذهبی از پدیده خانواده، با استفاده از روش مردم نگاری و تکنیک‌های مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق با 20 زن مذهبی در شهر خرم‌آباد انجام شده است. داده‌ها با استفاده از روش نظریه داده بنیاد تحلیل شده و مقوله هسته «خانواده اسلامی و تربیت معنوی» استخراج شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تربیت معنوی در خانواده‌های اسلامی، نه تنها بر رشد فردی اعضا، بلکه بر بهبود روابط درون‌خانوادگی نیز تأثیرگذار است. تعاملات مثبت میان اعضا، به ویژه والدین و فرزندان، در رشد عاطفی و روانی فرزندان نقش حیاتی دارد. بر اساس قرائت‌های زنان مذهبی، تربیت معنوی با تکیه بر اصول دینی و اخلاقی، برای تقویت امنیت عاطفی و ارتباطات سالم ضروری است. این پدیده به مثابه امری تاریخی و بسترمند، نتیجه‌ی واکنش‌ها و تعاملات زنان مذهبی به «برساخت فرایندیِ تشکیل خانواده»، «برساخت تعاملیِ در خانواده» و «برساخت پیامدیِ در خانواده» با نگاه اسلامی می باشد. به این ترتیب نیاز جامعه ماست که خانواده متکی بر فرهنگ اسلامی بوده و نگرش به خانواده، نگرشی پویا و دیالکتیکی باشد تا بلکه بتواند به برساخت و قلبِ ماهیت کنشگری افراد در راستای آموزه های اسلام در مورد خانواده بپردازد. از دیدگاه روان‌شناختی، این فرآیند می‌تواند به کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی در خانواده‌ها کمک کند و در نهایت به سلامت روانی و اجتماعی افراد جامعه و نیز به تقویت بنیان‌های خانوادگی منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Women's Interpretation of Islamic Family and Spiritual Education: A Psychological Study with a Grounded Theory Approach in Khorramabad

نویسنده [English]

  • maryam ahmadpoor
Imam Hossein University
چکیده [English]

This research aims to understand the experiences and interpretations of religious women regarding the phenomenon of the family. It employs an ethnographic approach, utilizing participatory observation and in-depth interviews with 20 religious women residing in the city of Khorramabad. Data analysis was conducted using the grounded theory method, leading to the extraction of the core category: "Islamic Family and Spiritual Education." The findings suggest that spiritual education within Islamic families not only influences the individual growth of its members but also significantly enhances intra-family relationships. Positive interactions among family members, particularly between parents and children, are crucial for the emotional and psychological development of the children. According to the interpretations of religious women, spiritual education, based on religious and ethical principles, is essential for fostering emotional security and healthy relationships. As a historical and contextual matter, this phenomenon results from the reactions and interactions of religious women towards the "processual construction of family formation," the "interactive construction within the family," and the "outcome construction within the family," all viewed through an Islamic lens. Therefore, it is imperative for our society to establish a family structure rooted in Islamic culture, where the perception of the family is dynamic and dialectical, capable of reconstructing and reshaping the essence of individuals' actions in alignment with Islamic teachings about the family. From a psychological perspective, this process can contribute to reducing psychological and social harms within families, ultimately leading to the mental and social well-being of individuals in the community and strengthening family foundations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Family
  • religious women
  • spiritual education
  • emotional and psychological growth